torstai 23. huhtikuuta 2015

Yksi tunti, monta ajatusta

Harvassa ovat ne luennot joista saa tunnissa niin paljon pureskeltavaa kun eilen Paola ja Pirjo Suhosen luennolla Seinäjoki Areenassa. Päällimmäisenä mieleen jäivät yrityksen identiteetin rakentamisen tärkeys, tarinat sekä luovat tavat markkinoida.

Pirjo korosti yrityksen ydinidentiteetin tärkeyttä. Pitää tietää keitä me ollaan. IvanaHelsingillä on tarina, kuten myös jokaisella yrityksen tuotteella. Asiakas ostaa tuotteen, tarinan ja saa kaupanpäälle heimoon kuulumisen tunteen. Miten sitten tähän pääsee? Ei riitä pelkästään komia mekko ja nätti malli.

Pirjo ja Paola Suhonen
Sisarukset kertoivat liiketoimintansa moniulotteisuudesta. Kaikella toiminnalla on taustalla punainen lanka. Heidän ydinliiketoimintansa liittyy taiteeseen, muotoiluun, muotiin ja filmeihin. Kaikissa toiminnoissa näkyy mm skandinaavisen ja slaavilaisen kulttuuriin yhdistäminen, synkkyys ja kuten he itse kuvailivat road pop vintage. Esimerkkeinä moniulotteisuudesta he nostivat esille mm Paolan suunnitteleman ”kärpänen katossa” -palovaroittimen sekä Vitalis -rasvapakkauksen ulkoasun. He myös raottivat tulevaa, eli pian julkaistavaa erikoiskoira Affen seikkailut -lastenkirjasarjaa.

Tuote kertoo asiakkaalle tarinaa, mutta miten saadaan tuote asiakkaalle? Paola ja Pirjon esittelivät normaalista kaavasta poikkeavia markkinointitapojaan. Esimerkkinä mekkoralli, jossa he valitsivat 10 eri tavoin vaikutusvaltaista yhdysvaltalaista naista, joukossa mm. malleja ja bloggareita. Naiset saivat mieleisensä mekon maksutta kuukaudeksi käyttöönsä. Edellytyksenä oli ottaa valokuvia itsestään mekko päällä eri tilanteissa. Kuukauden jälkeen he saivat antaa mekon valitsemalleen seuraavalle käyttäjälle samoilla ehdoilla. Tänä sosiaalisen median kulta-aikana kampanjan ydinajatus on varmasti sovellettavissa monelle muullekin toimialalle!

Poweria yksinyrittäjyyteen -hankkeen loppuseminaarissa esiintyivät Paolan ja Pirjon lisäksi Tuija Rummukainen ja Antti Holma. Tuija rummutti myyntitaidot uudelle tasolle. Hän korosti myyntityön arvostamista, asennetta sekä kauppojen päättämisen taitoa. Antti Holma herätti osallistujia ajattelemaan, että pääasia on se mitä tekee eikä se mitä on. Hän muistutti meitä siitä, ettei työn tekemisen kuulu olla työssäjaksamista.

Mielenkiintoinen iltapäivä, kiitos järjestäjille!

Suski

susanna.kulmala(at)syo.fi
koulutuskoordinaattori, kouluttaja

torstai 19. maaliskuuta 2015

Kehity huippumyyjäksi!

Me kaikki tiedämme, että yritys elää vain ja ainoastaan myynnistä. Hyvän myyjän työpanos ei näy pelkästään myyjän henkilökohtaisessa tilipussissa, vaan esimerkiksi hyvä b-to-b –myyjä työllistää omalla työllään n. 5 - 25 henkilöä muihin tehtäviin, kuten hallintoon tai tuotantoon.

Jokainen voi kehittää myyntitaitojaan, vakuuttaa Human Energy Oy:n myyntivalmentaja Tuija Rummukainen Yrittäjäopiston järjestämässä koulutusillassa. Satojen myyjien työtä seurannut ja huippumyyjiä haastatellut Rummukainen tietää mistä puhuu. Hänen mukaansa huippumyyjät omaavat tiettyjä tunnusmerkkejä, jotka toistuvat uudelleen ja uudelleen alasta riippumatta. Nämä tunnusmerkit eivät ole juurikaan muuttuneet viimeiseen sataan vuoteen. Huippumyyjä täyttää kuudesta seitsemään alla olevista ominaisuuksista.

1. Asenne
Asenteesi myyntityötä, tuotetta ja takaiskuja kohtaan ratkaisevat. Vahvempi tunnetila tarttuu joko myyjältä asiakkaalle tai päinvastoin.

2. Myyntiesittelytaidot
Kuuntele, kuuntele ja kuuntele. Anna asiakkaan olla myyntiesittelyn tähti.

3. Tuotetietous
Kerro hyödyistä, miten asiakas saa tuotteesi/palvelusi avulla lisää tuloja tai säästöjä!

4. Ajankäytön hallinta / tavoitteellisuus
Keskity olennaiseen ja selkeytä tavoitteesi, päätä mitä haluat ja tee se!

5. Uusasiakashankinta ja lisämyynti
Mieti päivittäin missä on huomisen asiakkaat? Kartoita aina lisämyynnin mahdollisuudet.

6. Ulkoinen olemus
Siisti ulkoinen olemus ja pukeutuminen tilanteen mukaan.

7. Kyky tulla toimeen erilaisten persoonien kanssa
Käytä asiakkaasi kanssa samaa kieltä ja rytmiikkaa. Kauppaa tehdään hyvässä fiiliksessä.

8. Kaupan päätöstaidot
Tunnista ostosignaalit ja kysy vähintään yksi ostopäätöskysymys jokaisessa myyntitilanteessa.

Onko näistä ominaisuuksista joku sellainen, johon et voi itse vaikuttaa? Rummukainen kysyy ja vinkkaa, että myyntityötä tekevä voi laatia itselleen kahdeksan viikon kehittämisohjelman, jonka aikana kiinnittää huomiota ja panostaa yhden viikon ajan kuhunkin listassa mainittuun ominaisuuteen. Ja ei kun myymään!

Psst! Jos olet 20 - 29 -vuotias nuori ja tähtäät huippumyyjäksi katso lisätietoja valmennuksestamme.

Myyntitaidoista kirjoitti,
Henna Leppinen

henna.leppinen(at)syo.fi

torstai 5. maaliskuuta 2015

Miksi et kansainvälistyisi?

Yrittäjäsanomissa 2/2015 oli kiintoisa ja todella ajankohtainen juttu Suomen pk-sektorin kansainvälistymisen tilasta. Vastikään julkaistu pk-barometri kertoo, että vain 20 prosentilla pk-yrityksistä on vientiä tai liiketoimintaa ulkomailla. Jotain pitäisi tehdä, mutta mitä?

Jutussa kerrottiin pienestä Helsitar-yrityksestä, joka kasvatti viennin osuuden liikevaihdostaan 30 prosenttiin. Muutos tapahtui muutamassa vuodessa. Juuri tätä kaivattaisiin laajemminkin Suomen pk-yrityksiltä. Yrityksen esimerkki osoittaa, että kansainvälistyminen on mahdollista – ja jopa kannattavaa – myös pienelle yritykselle. Tässä tapauksessa oven viennin markkinoille avasivat erottuvat tuotteet ja vientikaupan käytännöistä saatu oppi.

Haasteita vientimarkkinoille pääsyssä tietenkin on, mutta ne ovat kaikki voitettavissa. Ennen muuta yritysten tulisi löytää uusi ote kansainväliseen liiketoimintaan ja panostaa digiosaamiseen. Oppia ja apua viennin aloittamiseen on saatavilla runsain mitoin.

Vauhtia vientipyrkimyksiin voit hakea vaikkapa 21.3. Hämeenlinnassa järjestettävästä Kasva ja kansainvälisty -tapahtumasta. Tarjolla on mielenkiintoisia työpajoja kansainvälistä toimintaa aloittaville ja laajentaville yrityksille ja rahoitusta pohtiville, vastauksia yrityksesi ulkomaankaupan kysymyksiin sekä vaikuttavia puheenvuoroja. 

Ilmoittautuminen 10.3. mennessä www.lyyti.in/kasvajakansainvalisty. Lue lisää oheisesta esitteestä.

Kansainvälistymisestä kirjoitti,

Ulla Haukijärvi
ulla.haukijarvi(at)syo.fi

perjantai 20. helmikuuta 2015

Rakenna oma somekarttasi!

Twitter, Instagram, Facebook, Flickr ja mitä näitä nyt sitten onkaan? Ilmaisia markkinointi ja myyntikanavia?

Henna Puro saatteli kuulijansa some -maailmaan 5.2.2015 Härmässä. Saimme katsauksen somen mahdollisuuksista. Kenelläkään tuskin on enää epäselvää se, että sosiaalinen media on tullut jäädäkseen ja osaksi yritysten markkinointiviestintää. Se on mahdollisuus, jos sitä oikein käyttää.

Missä kaikkialla yrityksen pitää olla? Miten tätä johdetaan ja kenellä on oikeasti aikaa? Väite siitä, että some olisi maksuton markkinointikanava, on historiaa. Ellei sitten jostain löydy pätevä henkilö, jolle ei tarvitse maksaa palkkaa?

Henna toi esityksessään esille sosiaalisen median eri kanavat ja keinot. Ensin on perehdyttävä siihen mitä kanavia on tarjolla, ketkä niitä käyttävät ja miten. Vasta sen jälkeen voi pohtia aidosti missä on mukana ja miten? Ratkaisut ovat yrityskohtaisia.

Päivän aikana vahvistui käsitys, että somessa mukanaolo vaatii aitoa kiinnostusta sekä asiakkaista että sosiaalisesta mediasta. Tuloksekas hyödyntäminen edellyttää suunnitelmallisuutta ja sitoutumista. Sosiaalisen median menestystarinoista yhdistää rohkeus heittäytyä ja laittaa itsensä likoon. Näen tämän erityisesti pienyrittäjien mahdollisuutena.

Se ei riitä, että on jossain palvelussa mukana. On kehitettävä mielenkiintoista sisältöä. Videot, kuvat ja blogit ovat merkittävä osa sisältöä, mutta niidenkin on oltava mielenkiintoisia. Hyvä esimerkki aiheeseen liittyen on Etelä-Pohjanmaan Matkailu Oy:n julkaisema työpaikkailmoitus. He hakivat työntekijää kesän tapahtumista somettamaan.  Eli sosiaalisen median ympärille on jo rakentumassa oma ammatti. 

Some-luennolta raportoi,
Susanna Kulmala