Twitter, Instagram, Facebook,
Flickr ja mitä näitä nyt sitten onkaan? Ilmaisia markkinointi ja myyntikanavia?
Henna Puro saatteli kuulijansa
some -maailmaan 5.2.2015 Härmässä. Saimme katsauksen somen mahdollisuuksista. Kenelläkään
tuskin on enää epäselvää se, että sosiaalinen media on tullut jäädäkseen ja
osaksi yritysten markkinointiviestintää. Se on mahdollisuus, jos sitä oikein
käyttää.
Missä kaikkialla yrityksen pitää olla? Miten tätä johdetaan
ja kenellä on oikeasti aikaa? Väite siitä, että some olisi maksuton
markkinointikanava, on historiaa. Ellei sitten jostain löydy pätevä henkilö,
jolle ei tarvitse maksaa palkkaa?
Henna toi esityksessään esille sosiaalisen median eri
kanavat ja keinot. Ensin on perehdyttävä siihen mitä kanavia on tarjolla, ketkä
niitä käyttävät ja miten. Vasta sen jälkeen voi pohtia aidosti missä on mukana
ja miten? Ratkaisut ovat yrityskohtaisia.
Päivän aikana vahvistui käsitys, että somessa mukanaolo
vaatii aitoa kiinnostusta sekä asiakkaista että sosiaalisesta mediasta.
Tuloksekas hyödyntäminen edellyttää suunnitelmallisuutta ja sitoutumista.
Sosiaalisen median menestystarinoista yhdistää rohkeus heittäytyä ja laittaa
itsensä likoon. Näen tämän erityisesti pienyrittäjien mahdollisuutena.
Se ei riitä, että on jossain palvelussa mukana. On
kehitettävä mielenkiintoista sisältöä. Videot, kuvat ja blogit ovat merkittävä
osa sisältöä, mutta niidenkin on oltava mielenkiintoisia. Hyvä esimerkki
aiheeseen liittyen on Etelä-Pohjanmaan Matkailu Oy:n julkaisema työpaikkailmoitus.
He hakivat työntekijää kesän tapahtumista somettamaan. Eli sosiaalisen median ympärille on jo
rakentumassa oma ammatti.
Some-luennolta raportoi,
Susanna Kulmala
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti