torstai 5. maaliskuuta 2015

Miksi et kansainvälistyisi?

Yrittäjäsanomissa 2/2015 oli kiintoisa ja todella ajankohtainen juttu Suomen pk-sektorin kansainvälistymisen tilasta. Vastikään julkaistu pk-barometri kertoo, että vain 20 prosentilla pk-yrityksistä on vientiä tai liiketoimintaa ulkomailla. Jotain pitäisi tehdä, mutta mitä?

Jutussa kerrottiin pienestä Helsitar-yrityksestä, joka kasvatti viennin osuuden liikevaihdostaan 30 prosenttiin. Muutos tapahtui muutamassa vuodessa. Juuri tätä kaivattaisiin laajemminkin Suomen pk-yrityksiltä. Yrityksen esimerkki osoittaa, että kansainvälistyminen on mahdollista – ja jopa kannattavaa – myös pienelle yritykselle. Tässä tapauksessa oven viennin markkinoille avasivat erottuvat tuotteet ja vientikaupan käytännöistä saatu oppi.

Haasteita vientimarkkinoille pääsyssä tietenkin on, mutta ne ovat kaikki voitettavissa. Ennen muuta yritysten tulisi löytää uusi ote kansainväliseen liiketoimintaan ja panostaa digiosaamiseen. Oppia ja apua viennin aloittamiseen on saatavilla runsain mitoin.

Vauhtia vientipyrkimyksiin voit hakea vaikkapa 21.3. Hämeenlinnassa järjestettävästä Kasva ja kansainvälisty -tapahtumasta. Tarjolla on mielenkiintoisia työpajoja kansainvälistä toimintaa aloittaville ja laajentaville yrityksille ja rahoitusta pohtiville, vastauksia yrityksesi ulkomaankaupan kysymyksiin sekä vaikuttavia puheenvuoroja. 

Ilmoittautuminen 10.3. mennessä www.lyyti.in/kasvajakansainvalisty. Lue lisää oheisesta esitteestä.

Kansainvälistymisestä kirjoitti,

Ulla Haukijärvi
ulla.haukijarvi(at)syo.fi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti