Yrittäjäsanomissa 2/2015 oli kiintoisa ja todella
ajankohtainen juttu Suomen pk-sektorin kansainvälistymisen tilasta. Vastikään
julkaistu pk-barometri kertoo, että vain 20 prosentilla pk-yrityksistä on
vientiä tai liiketoimintaa ulkomailla. Jotain pitäisi tehdä, mutta mitä?
Jutussa kerrottiin pienestä Helsitar-yrityksestä, joka
kasvatti viennin osuuden liikevaihdostaan 30 prosenttiin. Muutos tapahtui
muutamassa vuodessa. Juuri tätä kaivattaisiin laajemminkin Suomen
pk-yrityksiltä. Yrityksen esimerkki osoittaa, että kansainvälistyminen on
mahdollista – ja jopa kannattavaa – myös pienelle yritykselle. Tässä
tapauksessa oven viennin markkinoille avasivat erottuvat tuotteet ja
vientikaupan käytännöistä saatu oppi.
Haasteita vientimarkkinoille pääsyssä tietenkin on, mutta ne
ovat kaikki voitettavissa. Ennen muuta yritysten tulisi löytää uusi ote
kansainväliseen liiketoimintaan ja panostaa digiosaamiseen. Oppia ja apua
viennin aloittamiseen on saatavilla runsain mitoin.
Vauhtia vientipyrkimyksiin voit hakea vaikkapa 21.3.
Hämeenlinnassa järjestettävästä Kasva ja kansainvälisty -tapahtumasta. Tarjolla
on mielenkiintoisia työpajoja kansainvälistä toimintaa aloittaville ja
laajentaville yrityksille ja rahoitusta pohtiville, vastauksia yrityksesi
ulkomaankaupan kysymyksiin sekä vaikuttavia puheenvuoroja.
Ilmoittautuminen
10.3. mennessä www.lyyti.in/kasvajakansainvalisty. Lue lisää oheisesta esitteestä.
Kansainvälistymisestä kirjoitti,
Ulla Haukijärvi
ulla.haukijarvi(at)syo.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti