Erotu
lupauksella. Erotu takuulla. Erotu tuotteella. Erotu hinnalla. Erotu nimellä.
Siinä
karkeasti yksinkertaistettuna viesti, jonka Jari Parantainen kuulijoilleen
helmikuisena torstaina Härmässä halusi välittää.
![]() |
Jari Parantainen sekä Susanna Kulmala Yrittäjäopistosta. |
Kuka
haluaa kilpailla bulkki-kategoriassa alennusmyyntien suuruudella, kun
huippukategoriassa myydään katteella ilman alennuksia? Matka hyvästä huipulle
ei välttämättä vaadi suuria investointeja, sillä erottuminen asiakkaan silmissä
saattaa olla hyvinkin pienestä kiinni. Joskus riittää, että vastaa
tarjouspyyntöön. Tai tietää tarkan hintansa. Taikka pysyy osoittamaan
asiakkaalle tuotteensa tai palvelunsa hyödyt.
Tuotteistamista
voi vallan mainiosti toteuttaa itsekin vaikkapa Parantaisen opeilla.
Pk-yritysten etu Parantaisen mukaan on se, että pienen on helpompi irrotella ja
herättää erilaisella viestillään asiakkaan huomio. Isot toimijat ovat usein
kankeampia ja perinteestä poikkeavan viestin hyväksymiseen kuluu
organisaatiokerroksissa liikaa aikaa ja pahimmillaan se kielletään liian
provosoivana.
Tuotteistamisen
tarkoitus on tehdä ostopäätös asiakkaalle helpoksi ja riskittömäksi.
Nyrkkisääntöinä se, että paketti on suunniteltu. Siis tuotteistettu siten, että
firmassa tiedetään mikä on lupaus, miten se lunastetaan ja miten paikataan, jos
kaikki ei menekään kuin Strömsössä.
Mieti
mikä on sinun asiakaslupauksesi? Siis sellainen, jonka takana seisot. Takuulla
kiroilematon putkimies? Sovittuun aikaan saapuva sähkömies? Virheetön
verhoilija?
Määrittele
se itsellesi ja kerro asiakkaillesi!
Tuotteistamista
takarivissä pohdiskeli,
projektipäällikkö
Vuorenmaa
tapio.vuorenmaa(at)syo.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti