Harvassa ovat ne luennot
joista saa tunnissa niin paljon pureskeltavaa kun eilen Paola ja Pirjo Suhosen
luennolla Seinäjoki Areenassa. Päällimmäisenä mieleen jäivät yrityksen
identiteetin rakentamisen tärkeys, tarinat sekä luovat tavat markkinoida.
Pirjo korosti yrityksen ydinidentiteetin tärkeyttä. Pitää tietää
keitä me ollaan. IvanaHelsingillä on tarina, kuten myös jokaisella yrityksen tuotteella.
Asiakas ostaa tuotteen, tarinan ja saa kaupanpäälle heimoon kuulumisen tunteen.
Miten sitten tähän pääsee? Ei riitä pelkästään komia mekko ja nätti malli.
![]() |
Pirjo ja Paola Suhonen |
Sisarukset kertoivat
liiketoimintansa moniulotteisuudesta. Kaikella toiminnalla on taustalla
punainen lanka. Heidän ydinliiketoimintansa liittyy taiteeseen, muotoiluun,
muotiin ja filmeihin. Kaikissa toiminnoissa näkyy mm skandinaavisen ja
slaavilaisen kulttuuriin yhdistäminen, synkkyys ja kuten he itse kuvailivat
road pop vintage. Esimerkkeinä moniulotteisuudesta he nostivat esille mm Paolan
suunnitteleman ”kärpänen katossa” -palovaroittimen sekä Vitalis -rasvapakkauksen
ulkoasun. He myös raottivat tulevaa, eli pian julkaistavaa erikoiskoira Affen
seikkailut -lastenkirjasarjaa.
Tuote kertoo
asiakkaalle tarinaa, mutta miten saadaan tuote asiakkaalle? Paola ja Pirjon
esittelivät normaalista kaavasta poikkeavia markkinointitapojaan. Esimerkkinä mekkoralli, jossa he valitsivat 10 eri
tavoin vaikutusvaltaista yhdysvaltalaista naista, joukossa mm. malleja ja
bloggareita. Naiset saivat mieleisensä mekon maksutta kuukaudeksi käyttöönsä.
Edellytyksenä oli ottaa valokuvia itsestään mekko päällä eri tilanteissa. Kuukauden
jälkeen he saivat antaa mekon valitsemalleen seuraavalle käyttäjälle samoilla
ehdoilla. Tänä sosiaalisen median kulta-aikana kampanjan ydinajatus on varmasti
sovellettavissa monelle muullekin toimialalle!
Poweria yksinyrittäjyyteen
-hankkeen loppuseminaarissa esiintyivät Paolan ja Pirjon lisäksi Tuija Rummukainen
ja Antti Holma. Tuija rummutti myyntitaidot uudelle tasolle. Hän korosti myyntityön
arvostamista, asennetta sekä kauppojen päättämisen taitoa. Antti Holma herätti osallistujia
ajattelemaan, että pääasia on se mitä tekee eikä se mitä on. Hän muistutti meitä
siitä, ettei työn tekemisen kuulu olla työssäjaksamista.
Mielenkiintoinen
iltapäivä, kiitos järjestäjille!
susanna.kulmala(at)syo.fi
koulutuskoordinaattori, kouluttaja
koulutuskoordinaattori, kouluttaja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti