Ideageneraattori -verkkokauppani sai alkunsa, kun ihmettelin,
miksi paikalliset käsityö- ja lahjatuotteet ovat niin usein vaikeasti löydettävissä.
Tuotteet ja niiden tekijät löytyivät usein vain uutteralla kaivamisella
Facebookista, nettisivuilta ja viidakkorumpua kuunnellen. Sitten oli vielä se itse
ostaminen. Kaikilla tuotteilla ei ollut selkeitä hintoja, sisältöjä, kuvauksia
tai toimitusaikojakaan. Halua kaupantekoon kuitenkin löytyi. Lähtökohta
pienyritysten ja paikallistuotteiden verkkokaupalle ei ollut siis kovin
otollinen. Ajatus ei kuitenkaan jättänyt rauhaan vaan herätti minut keväisenä
yönä 2015. Kristallin kirkas ajatus oli siitä,
että verkkokauppa on toteutettava.
Työruuhka oli hirmuinen, eikä aikaa olisi pitänyt olla
minuuttiakaan mihinkään uuteen ja ylimääräiseen. Kuitenkin löysin itseni verkkokauppakurssilta.
Seuraavaksi olinkin jo mainostoimistossa. Siinä vaiheessa kierrokset laskivat
ja oli pakko keskittyä ja kirkastaa itsellekin, mitä olen tekemässä ja kertoa
se mahdollisimman selkeästi. Onnekseni mainostoimisto puristi minusta ulos
päätöksen myös siitä, kenelle tätä tehdään ja millä sanoilla asia kiteytetään.
Siinä puserruksessa syntyi ”hyvällä maulla pohjalaista” ja ”pohjalainen
lahjapuoti verkossa”, jotka ohjasivat vasemmalla kädellä hoitunutta
verkkokauppaa seuraavat pari vuotta.
Ensimmäinen verkkokauppatilaus oli ilon aihe, samoin ensimmäinen
myyntipäivillä ostoksen tehnyt asiakas ja ensimmäinen valmistajalta tullut
pyyntö ottaa tuotteita jälleenmyyntiin. Silti muut työt veivät mennessään ja verkkokaupan
kehittäminen ja markkinointi on tapahtunut sivutyönä hitaasti. Hitaasti on
lisääntynyt myös verkkokaupan ja some-kanavien osaaminen, osin yrityksen ja
erehdyksen kautta. Onneksi sain kuitenkin alussa hieman oppia aiheeseen ja
mahtavat ammattilaiset tuekseni toteutukseen. Niillä eväillä pääsin matkaan ja
olen pysynyt suurin piirtein valitsemallani reitillä. Alkumatkan valinnat
kiteytyivät pohjalaisuuteen. Jatkossa tietä viitoittaa kiteytys iloa, ideaa
& inspiraatiota, jonka tavoitteena on uudet laajemmat asiakassegmentit sekä
laajempi tuotevalikoima. Edelleen uskollinen ollaan paikallisuudelle ja
pienille tuottajille.
Välillä olen epäillyt, että somettaminen on kuin tuuleen
huutamista. Kukaan ei kuule – ainakaan oikein. Olen kuitenkin todennut, että
usein Facebookissa ja Instagramissa aktivoituminen tuo hetken viiveellä enemmän
liikennettä nettisivuille ja kasvanut liikenne puolestaan tuo usein myös uusia
tilauksia. Ei kannata lannistua, vaikka heti ei tapahtuisi mitään. Ole
kuitenkin aktiivinen ja valmis reagoimaan nopeasti, sillä verkko-ostaja on
kärsimätön ja haluaa ostoksensa nopeasti, helposti ja luotettavasti.
Haluaisitko kehittyä digimarkkinoijana ja samalla kehittää yritystäsi ? Lähde mukaan yrittäjän ammattitutkinto -valmennukseen Vaasassa, joka starttaa kesäkuussa, ja ota digimarkkinoijan taidot haltuun. https://www.syo.fi/aikuiskoulutus/yrittajyys/toimiva-yrittaja/kehittamisohjelma-yat-toimiva
Johanna Liinamaa yritystoiminnan kouluttaja ja yrittäjä johanna.liinamaa@syo.fi |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti