maanantai 14. marraskuuta 2016

Kv-markkinoinnissa muistettava vanha viisaus: maassa maan tavalla



Viennin ja markkinointiviestinnän käynnistäminen vieraassa maassa vaatii pitkäjänteistä työtä ja paljon aikaa. Oikotietä onneen ei ole, vaan vaivaa on nähtävä.

 
Viestinnässä on kyse vuorovaikutuksesta ihmisten välillä. Vieraassa maassa viestiminen vaatii ennen kaikkea tiedonhankintaa muista kulttuureista (historia, kulttuuriset arvot, normit ja elämäntavat) sekä taitoa kulttuurien väliseen viestintään ja tietoisuutta kulttuurien välisistä kommunikaatioeroista.  

 
Havittelet markkinoita sitten länsinaapurissa Ruotsissa tai maapallon toisella puolella Kiinassa, tarvitset onnistuneeseen markkinointiviestintään seuraavia asioita:            

 

  1. Markkinointiviestintästrategia, jossa on määritelty tavoitteet, kohderyhmät, pääviestit, kanavat ja keinot, toimenpiteet ja mittarit aikataulutettuna ja budjetoituna.

 

  1. Kohdemaan ja sen kulttuurin tuntemus. Mikä uppoaa suomalaisiin ei varmasti uppoa kiinalaisiin. "One size doesn't fit all.”

 

  1. Luova, luotettava ja kohdemaan tunteva mainos- ja PR-toimisto. Ilman paikallistuntemusta ja -osaamista, ihan jo kielenkin kannalta, ei kannata ulkomaille lähteä.

 

  1. Lokalisointi (=kotoistus), kaikessa. Käytä apuna ammattikääntäjiä sekä natiiveja kielen puhujia.

 

  1. Hyvät verkostot ja yhteistyökumppanit kohdemaassa, jotka tekevät työtä puolestasi. Tietyissä maissa edellytetään asioiden hoitamista paikallisten asiamiesten kautta.

 

  1. Maakohtaiset kanavat ja keinot. Facebookia ei ole Venäjällä tai Kiinassa. Sisällössä otettava huomioon ajankohtaiset paikalliset puheenaiheet ja trendit.

 

  1. Intoa, tahtoa ja resursseja pitkäkestoiseen markkinointityöhön. Nopeita voittoja ei useinkaan ole luvassa.

 

  1. Nopeaa reagointikykyä ja sopeutumista muuttuviin tilanteisiin. Suunnitelma B on hyvä olla aina takataskussa. Kokeile rohkeasti, mutta ole valmis myös muuttamaan kurssia rivakasti.

 

  1. Tuntemusta paikallista markkinointiviestintää säätelevistä laista ja säädöksistä. Mikä on sallittua Suomessa ei välttämättä ole sallittua muualla, ja päinvastoin.

 

  1. Ripaus hyvää onnea! Monien onnistumisten takaa löytyy usein myös onnenkantamoisia ja hyviä sattumuksia. Pidä aistit avoimina, että osaat niihin tarttua oikealla hetkellä.

 

Ja muista, että hymyilemällä saat ystäviä!

 

 




Annika Pollari

Viestintäkonsultti

Viestintätoimisto Tenho

 

www.tenho.fi

 

 



Suomen Yrittäjäopistolla on käynnissä parhaillaan Kasvua Pohjoismaista ja Kasvua Pohjoismaista II –hankkeet, joissa edistetään pk-yritysten viennin aloittamista tai kehittämistä Pohjoismaissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti