Viennin ja
markkinointiviestinnän käynnistäminen vieraassa maassa vaatii pitkäjänteistä
työtä ja paljon aikaa. Oikotietä onneen ei ole, vaan vaivaa on nähtävä.
- Markkinointiviestintästrategia, jossa on määritelty tavoitteet, kohderyhmät, pääviestit, kanavat ja keinot, toimenpiteet ja mittarit aikataulutettuna ja budjetoituna.
- Kohdemaan ja sen kulttuurin tuntemus. Mikä uppoaa suomalaisiin ei varmasti uppoa kiinalaisiin. "One size doesn't fit all.”
- Luova, luotettava ja kohdemaan tunteva mainos- ja PR-toimisto. Ilman paikallistuntemusta ja -osaamista, ihan jo kielenkin kannalta, ei kannata ulkomaille lähteä.
- Lokalisointi (=kotoistus), kaikessa. Käytä apuna ammattikääntäjiä sekä natiiveja kielen puhujia.
- Hyvät verkostot ja yhteistyökumppanit kohdemaassa, jotka tekevät työtä puolestasi. Tietyissä maissa edellytetään asioiden hoitamista paikallisten asiamiesten kautta.
- Maakohtaiset kanavat ja keinot. Facebookia ei ole Venäjällä tai Kiinassa. Sisällössä otettava huomioon ajankohtaiset paikalliset puheenaiheet ja trendit.
- Intoa, tahtoa ja resursseja pitkäkestoiseen markkinointityöhön. Nopeita voittoja ei useinkaan ole luvassa.
- Nopeaa reagointikykyä ja sopeutumista muuttuviin tilanteisiin. Suunnitelma B on hyvä olla aina takataskussa. Kokeile rohkeasti, mutta ole valmis myös muuttamaan kurssia rivakasti.
- Tuntemusta paikallista markkinointiviestintää säätelevistä laista ja säädöksistä. Mikä on sallittua Suomessa ei välttämättä ole sallittua muualla, ja päinvastoin.
- Ripaus hyvää onnea! Monien onnistumisten takaa löytyy usein myös onnenkantamoisia ja hyviä sattumuksia. Pidä aistit avoimina, että osaat niihin tarttua oikealla hetkellä.
Ja muista, että
hymyilemällä saat ystäviä!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti