Kaupan alan vilkkain myyntisesonki on käsillä.
Verkkokauppiaan näkökulmasta kovimpien myyntipäivien voidaan odottaa osuvan
marraskuun loppuun; veronpalautukset maksetaan tänä vuonna jo marraskuun
lopussa, ja samaan ajankohtaan osuu myös kaksi muuta merkittävää myyntipäivää –
Black Friday ja Cyber Monday.
Mitkä ihmeen Black Friday ja Cyber Monday?
Black Friday on Yhdysvalloissa kiitospäivän
jälkeinen perjantai, joka perinteisesti avaa joulusesongin. Sitä pidetään
suurimpana yksittäisenä ostospäivänä, jolloin kauppiaat tarjoilevat huikeita
tarjouksia. Myymälät avaavat ovensa normaalia aiemmin ja ovat avoinna normaalia
pidempään. Black Friday on kuitenkin siirtynyt enemmän verkkokauppoihin ja myös
meillä Black Friday näkyy enimmäkseen verkkokaupoissa. Ja tietenkin suomalaiset
verkko-ostajat ovat löytäneet Black Fridayn – ainakin mikäli Google-hakujen
lukumäärän on uskomista. Ne ovat nimittäin vuosi vuodelta nousseet.
Wikipedian mukaan Black Friday juontaa
juurensa Philadelphiaan 1950- tai 1960-luvulle, jolloin kiitospäivän jälkeistä
päivää alettiin kutsua mustaksi poliisia työllistävästä vilkkaasta liikenteestä
johtuen. Myöhemmin termi levisi ympäri Yhdysvaltoja ja sen merkitys yhdistettiin
kirjanpidossa käytettäviin väreihin. Alkuvuosi on useille kaupoille vielä
tappiollista eli tilinauhoissa punaista, mutta Black Fridaysta eteenpäin
tehdään voittoa – eli mustalla kirjattavaa tulosta (lähde: wikipedia).
Cyber Monday on puolestaan Black Fridayta seuraava
maanantai, joka on alun perin ollut verkkokauppojen tarjoama vastine
aikaisemmin kivijalkamyymälöistä tunnetummalle alennuspäivälle Black Fridaylle.
Molempia päiviä hyödynnetään kuitenkin tätä nykyä verkkokauppojen
kampanjoinnissa.
Hyödynnä
hypetys
Verkkomaksupalvelu Paytrailin mukaan suomalaisessa
verkkokaupassa viime vuoden kovimmat myyntipäivät osuivat
veronpalautusajankohtaan sekä Cyber Mondaylle.
Black Friday jäi ainakin vielä viime vuonna hieman taaemmaksi, mutta sen
suosio on jatkuvassa kasvussa.
Tänä vuonna Black Friday osuu perjantaille 25.
marraskuuta ja Cyber Monday maanantaille 28. marraskuuta. Ostajat ovat siis
liikkeellä – oletko valmis?
Päivät tarjoavat loistavan mahdollisuuden
hankkia kävijäliikennettä ja ostajia verkkokauppaan. Suunnittele omat
tarjouskampanjat ja varmista niiden näkyvyys verkkokaupassa sekä Googlessa
Black Friday ja Cyber Monday termejä hyödyntäen. Ole esillä somessa
asiaankuuluvilla tunnisteilla. Ja muista myös palkita asiakkaat ja anna syy
palata ostoksille uudelleen.
Tekstin kirjoittajana yritystoiminnan kouluttaja
Maiju Tuomaala
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti