Yritys ei kasva
itsestään kuin sienet sateella. Kasvu vaatii yrittäjältä sinnikästä työtä
ja päämäärätietoista suunnittelua sekä keskeneräisyyden sietämistä. Sama pätee kansainväliseen
kasvuun monin verroin. Ulkomailla menestymiseen ei ole oikotietä.
Yritykselle
kansainvälistyminen on uusi kasvun paikka. Se pistää väistämättä liikkeelle
myös toimintakulttuurin muutoksen. Kielen lisäksi maailmalla ovat vastassa
erilaiset liiketoimintavat ja asiakaskunnan odotukset. Menestyminen edellyttää
kustannusten laskemista ja pitkäjänteistä puurtamista mutta erityisesti
liikkeelle lähtemistä.
Kauppalehti
kertoo Tulevaisuuden Kasvupolut Oy:n tekemän tutkimuksen osoittavan, että pk-yritysten
kasvu tyssää johtamiseen ja myyntiin. Kun taas myynti vetää, käynnistyy kasvu.
Yrittäjän on pystyttävä muuttamaan prosessissa omaa rooliaan ja etsimään ajoissa
kunnon kumppanit. Oikeiden kontaktien löytämiseen kannattaa investoida ja
hyödyntää asiantuntijoiden apu jo kotimaassa. Kun asiat ovat kunnossa kotikentillä,
voi siitä loikata maailmalle.
Maailmalla kilpailu
on kovaa. Myyntiin ja markkinointiin kannattaa siis satsata, kun vietävä tuote
on kunnossa. Joskus se merkitsee lisäosaamisen palkkaamista. Näin teki esimerkiksi
pientislaamo Kyrö Distillery (Markkinointi&mainonta
25.6.2017), kun se vuosi sitten panosti vahvasti markkinointiin
vauhdittaakseen viennin kasvua. Kilpailijoista erottaudutaan sen mukaan brändin
sanoman ytimessä olevalla suomaisella rukiilla.
Kyrö Distilleryn
matkaa maailmalle valottaa Miika Lipiäinen 22.3.2018 Kasva ja kansainvälisty -seminaarissa
Hämeenlinnan Verkatehtaalla.
Seminaarissa tarinansa
kertovat myös muovin materiaali-innovaatiolla haastaneen Sulapacin Laura Kyllönen ja käyttölasillaan arkeen juhlan tuovan Shoda Shop Design Oy:n Marjut Nummisen.
Tapahtuman ratkaisutorilla voit vetää hihasta rahoitusta ja kasvupalveluita
tarjoavia tahoja tai verkostoitua muiden yrittäjien kanssa.

![]() |
Ulla Haukijärvi projektisuunnittelija ulla.haukijarvi@syo.fi @UllaHow |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti