perjantai 17. maaliskuuta 2017

Yrittäjän digitaidot kaipaavat viritystä

Digimarkkinointi on tunnetusti vielä pientä pk-yrityksissä. Yritystä tähän suuntaan monella kyllä on, mutta tulosten jäädessä laihoiksi on helppo luovuttaa. Ei ole tavatonta, että yritykselle on avattu verkkokauppa taikka käyttöön on otettu some-kanavia, mutta innostuneen alun jälkeen touhu kuivahtaa kokoon. Digissä on kuitenkin mahdollisuus, niin ainakin väittävät. Missä siis mättää? Miksi yrittäjät eivät panosta ja menesty digimarkkinoinnissa?

Yleisin vastaus on, että aika ei riitä. Jatkuvaan sisällöntuotantoon panostaminen ottaa aikansa. Yrittäjät eivät ole useinkaan diginatiiveja, joilla älypuhelin suoltaa kuvaa, videota ja tekstiä someen siinä sivussa. Sisällöntuotantoon suhtaudutaan vakavuudella. Istutaan alas ja hiotaan laadukasta ja mietittyä materiaalia julkaisuun. Tämä sinänsä ei ole väärin. Osan sisällöstä onkin syytä mennä mankelin läpi useampaan kertaan, mutta osa voidaan tuottaa vauhdissa.


Sisällön tuotannossa ahdistaa myös se, että mistä sitä jutun juurta löytäisi. Koetaan, että ei ole kiinnostavaa sisältöä. Kaikki on jo sanottu. Usein ei varsinaisesti tarvitsekaan keksiä uutta. Omalta asiantuntemuksen alueeltaan voi esimerkiksi tulkita ajankohtaisia asioita taikka kommentoida ilmiöitä, mitä niistä itse ajattelen ja mitä tämä tieto tarkoittaa asiakkailleni. Markkinoinnin näkökulmasta sisällön tulisi vastata asiakkaan tiedontarpeisiin. Viisastelu ja pikkunäppärät leiskautukset saattavat olla hauskoja, mutta tärkeintä on vastata niihin kysymyksiin, mitkä asiakkaita askarruttavat. Lisäksi meitä vaivaa usein viestintäarkuus. Somessa pitäisi huudella omia ajatuksiaan omilla kasvoillaan. Me emme ole tottuneet pitämään mölyä itsestämme ja mitä, jos joku vaikka suuttuu ja saadaan aikaan somekohu. Kynnys painaa julkaise-nappia on suuri.

Ehkäpä tavallisin syy luovuttamiseen verkkokaupan ja digimarkkinoinnin osalta piilee epäselvässä hyödyssä. Yrittäjät kokevat, että somettamisesta ei ole kaupallista hyötyä ja ei se verkkokauppakaan osoittautunutkaan kultakaivokseksi. Some-kanavat markkinointiviestinnän kanavina vaativat uudenlaista asennoitumista. Toimintaperiaatteisiin täytyy tutustua ja sisällön osalta täytyy ymmärtää kanavan luonne. Verkkokaupassa taas täytyisi saada asiakkaat ylittämään kaupan kynnys. Ihan ensiksi. Lisäksi kokonaisuuden hallinta yrityksen digikanavien osalta usein puuttuu. Mistä asiakkaat tavoitetaan, missä heidät vakuutetaan ja missä tehdään kauppaa?

Yrittäjä, jos tunnistit itsesi, uskot edelleen ideaasi ja sinulta löytyy draivia kehittyä digivelhoksi, tule mukaan Digimarkkinointia yrittäjälle –koulutusohjelmaamme, jossa lopetetaan ihmeiden odottelu ja laitetaan isompaa vaihdetta silmään. Koulutuksessa perehdytään mm. ostajapolkuihin, sisältömarkkinointiin, some-kanaviin ja markkinointiautomaation. Lisäksi saat asiantuntijaohjausta oman yrityksesi haasteisiin.

Ota yhteyttä allekirjoittaneeseen ja olet jo askeleen lähempänä!



Sanna Varis
sanna.varis(@)syo.fi tai 050 342 9286



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti