Digimarkkinointi on
tunnetusti vielä pientä pk-yrityksissä. Yritystä tähän suuntaan monella kyllä
on, mutta tulosten jäädessä laihoiksi on helppo luovuttaa. Ei ole tavatonta,
että yritykselle on avattu verkkokauppa taikka käyttöön on otettu some-kanavia,
mutta innostuneen alun jälkeen touhu kuivahtaa kokoon. Digissä on kuitenkin
mahdollisuus, niin ainakin väittävät. Missä siis mättää? Miksi yrittäjät eivät
panosta ja menesty digimarkkinoinnissa?
Yleisin vastaus on, että aika ei riitä. Jatkuvaan sisällöntuotantoon panostaminen ottaa
aikansa. Yrittäjät eivät ole useinkaan diginatiiveja, joilla älypuhelin suoltaa
kuvaa, videota ja tekstiä someen siinä sivussa. Sisällöntuotantoon suhtaudutaan
vakavuudella. Istutaan alas ja hiotaan laadukasta ja mietittyä materiaalia julkaisuun.
Tämä sinänsä ei ole väärin. Osan sisällöstä onkin syytä mennä mankelin läpi
useampaan kertaan, mutta osa voidaan tuottaa vauhdissa.
Sisällön tuotannossa ahdistaa myös se, että mistä sitä jutun
juurta löytäisi. Koetaan, että ei ole
kiinnostavaa sisältöä. Kaikki on jo sanottu. Usein ei varsinaisesti
tarvitsekaan keksiä uutta. Omalta asiantuntemuksen alueeltaan voi esimerkiksi
tulkita ajankohtaisia asioita taikka kommentoida ilmiöitä, mitä niistä itse
ajattelen ja mitä tämä tieto tarkoittaa asiakkailleni. Markkinoinnin
näkökulmasta sisällön tulisi vastata asiakkaan tiedontarpeisiin. Viisastelu ja
pikkunäppärät leiskautukset saattavat olla hauskoja, mutta tärkeintä on vastata
niihin kysymyksiin, mitkä asiakkaita askarruttavat. Lisäksi meitä vaivaa usein viestintäarkuus. Somessa pitäisi
huudella omia ajatuksiaan omilla kasvoillaan. Me emme ole tottuneet pitämään
mölyä itsestämme ja mitä, jos joku vaikka suuttuu ja saadaan aikaan somekohu.
Kynnys painaa julkaise-nappia on suuri.
Ehkäpä tavallisin syy luovuttamiseen verkkokaupan ja
digimarkkinoinnin osalta piilee epäselvässä hyödyssä. Yrittäjät kokevat, että
somettamisesta ei ole kaupallista hyötyä
ja ei se verkkokauppakaan osoittautunutkaan kultakaivokseksi. Some-kanavat
markkinointiviestinnän kanavina vaativat uudenlaista asennoitumista. Toimintaperiaatteisiin täytyy tutustua ja sisällön osalta
täytyy ymmärtää kanavan luonne. Verkkokaupassa taas täytyisi saada asiakkaat
ylittämään kaupan kynnys. Ihan ensiksi. Lisäksi kokonaisuuden hallinta
yrityksen digikanavien osalta usein puuttuu. Mistä asiakkaat tavoitetaan, missä
heidät vakuutetaan ja missä tehdään kauppaa?
Yrittäjä, jos tunnistit itsesi, uskot edelleen ideaasi ja sinulta
löytyy draivia kehittyä digivelhoksi, tule mukaan Digimarkkinointia yrittäjälle –koulutusohjelmaamme, jossa
lopetetaan ihmeiden odottelu ja laitetaan isompaa vaihdetta silmään. Koulutuksessa
perehdytään mm. ostajapolkuihin, sisältömarkkinointiin, some-kanaviin ja
markkinointiautomaation. Lisäksi saat asiantuntijaohjausta oman yrityksesi
haasteisiin.
Ota yhteyttä allekirjoittaneeseen ja olet jo askeleen
lähempänä!
Sanna Varis
sanna.varis(@)syo.fi tai 050 342 9286
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti