Viennin
aloittaminen on aina strateginen päätös.
Ja ei anneta nyt hienolta kuulostavan sanan hämätä yhtään. Yritys, joka
miettii viennin aloittamista, toiminnan laajentamista maantieteellisesti
uudelle vientialueelle, asiakaspohjan laajentamista ja/tai uuden tuotteen
lanseerausta, hyötyy takuuvarmasti hyvästä, suunnitelmallisesta ja toimivasta strategiatyöskentelystä.
Tavoite aina
pitäisi kuitenkin olla että viennistä aiheutuvat kulut ovat pienempiä kuin
siitä saadut tulot. Eli kaiken toiminnan
pitäisi tähdätä siihen että vientitoiminta on kannattavaa Päivästä Yksi
lähtien.
Mitkä ovat
käytännön työvälineitä joita yritys voi hyödyntää, tai oikeastaan joita
yrityksen ehdottomasti TULEE hyödyntää miettiessään viennin aloittamista tai
päivittäessään toimintamallejaan vientiin?
Tässä neljä selkeää
I Johtaminen
Yritysjohdon ja käytössä olevat
johtamismenetelmät ja –tavat näyttelevät enemmän kuin keskeistä roolia
vientitulosten suhteen. Yhteys yritysjohdon asenteiden ja osaamisen ja
vientimenestyksen välillä on selkeä. Asenne (=sitoutuminen) , osaaminen
ja kokemus rakentavat pohjan yrityksen menestymiselle.
II Lähtötilanne
Ainoa tapa lähteä vientiin on ymmärtää ja tiedostaa oma lähtötilanne.
Kriittinen tarkastelu ja keskustelu esim. seuraavien kysymysten
pohjalta:
Miksi
aloittaa ja laajentaa vientiä?
Mitkä ovat
vientitoiminnan tavoitteet?
Mikä on mahdollista
nykyisellä osaamisella ja resurssitasolla?
Mihin
tarvitaan osaamista / lisäresursseja jotta asetettuihin tavoitteisiin päästään?
Mitä on
yrityksen oikea ydinosaaminen, jonka avulla SELKEÄSTI edukseen
kohdemarkkinoilla?
Kuka on
asiakas kohdealueilla ja miten tunnistan asiakkaan tarpeet?
III Ymmärrys ja
osaaminen siitä mihin ollaan menossa
Ns. vientimenestyjät aktiivisesti hankkivat
ja hyödyntävät hankkimaansa tietoa liiketoimissaan, ovat ulospäin
suuntautuneita sekä käyttävät pääasiallisesti ensisijaisia tiedonlähteitä ja
näin toimiessaan ovat koko ajan tietoisia ja valmiita käsittelemään
potentiaalisia kipukohtia suhteessaan asiakkaisiin ja/tai
yhteistyökumppaneihin. Eli, ollaan aktiivisia ja rohkeita tiedonhankinnassa ja
tiedon liikuttamisessa, mikä helpottaa mahdollisten ongelmien ratkaisua ja
ennalta ehkäisyä. Yritykset kokevat ja tietävät että annettu ja saatu tieto
auttavat niitä sopeutumaan paremmin ’vientiympäristön’ vaatimuksiin.
IV Yhteistyökumppani(t)
Kohdat I – III
muodostavat hyvän pohjan yrityksesi omalle paketille. Oma paketti on se työväline jolla ’ostat’
parhaan mahdollisen kumppanin kohdealueelta.
Osaava, valmis, motivoitunut, työteliäs kumppani, joka tuntee markkinat,
potentiaaliset asiakkaat, lainsäädännön, kielen ja kulttuurin. Kumppani jonka kanssa sitoudutte yhdessä
tekemään tulosta molempien hyödyksi.
-------------------------------------------
Tekstin kirjoittaja Pekka Saarremaa toimii yrittäjänä PNP crossing borders Oy:ssä. PNP on Suomen Yrittäjäopiston pääyhteistyökumppani kansainvälisyyteen painottuvassa yritysjohtamisen erikoisammattitutkinto -koulutuksessa.
PNP on tehokas yksityinen koulutusyritys jonka työtä on
saada asiakkaansa menestymään vientitoimissaan. Vuodesta 2002 alkaen PNP on auttanut yli 200+ suomalaista
yritystä menestymään kansainvälisesti. Palveluvalikoimaan kuuluvat esimerkiksi vientivalmiuskartoitus, vientisuunnitelma, kumppanuushaku kohdealueella, käännös- ja dokumentointipalvelut ja kohdennettu vientimyynti- ja kielikoulutus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti