torstai 13. helmikuuta 2014

IT-osastot myllerryksessä, sisältö ratkaisee!

ICT-ala maailmalla ja Suomessa on kokenut melkoisen muutoksen viime vuosina. Ei pelkästään globaalit asiat, vaan myös kotoisen Nokia Oyj:n liiketoimintakentän muutokset ja kamppailu on heijastunut monen suomalaisen elämään. Samaan hengenvetoon voisi todeta, että tietotekniikka on arkipäiväistynyt ja sitä käytetään nykyään vauvasta vaariin. Tämä arkipäiväistyminen koskee niin puhelimia, tabletteja, älytelkkareita kuin tietojärjestelmiäkin. Kilpailukykynsä varmistaakseen yritykset tarvitsevat jatkuvasti entistä tehokkaammin tuotettuja tuotteita ja palveluita. Tällä kaikella on heijastus myös ICT-alan töitä tekevien tietotyöläisten elämään ja työnkuvaan.

Tämän myllerryksen keskellä tavalliset ihmiset yrittävät kuitenkin elää päivästä toiseen. Sanoisin kuitenkin, että ICT-ala on pysyvästi muuttunut, paluuta vanhaan ”hyvään” aikaan ei ole. Vuonna 2008 koko globaali talous lähti alamäkeen ja monet yritykset joutuivat ”sopeuttamaan” liiketoimintansa muuttuneeseen markkinatilanteeseen. Talouden alamäki loi myös täysin uudentyyppisen toimintakentän ICT-alalle. Yritykset olivat tuolloin tilanteessa jossa niiden oli pakko sopeuttaa myös ICT kustannuksia uudelle muuttuneelle tasolle, tämä muutos loi tarpeen ja mahdollisuuden täysin uudentyyppiselle liiketoiminnalle, joka tunnetaan nykyään nimellä pilvipalvelut.

Pilvipalveluiden ideana on tarjota yrityksille ICT-palvelut käyttöön on-demand tyylisesti, eli tarvittaessa, nopeasti ja kustannustehokkaasti, ilman omaa infraa ja taseeseen sitoutunutta pääomaa. Pilvipalvelut mielletään usein amerikkalaisiin tuotteisiin, jotka viimeaikoina ovat olleet myös paljon NSA-urkintakohun keskiössä. On kuitenkin hyvä muistaa, että näitä tuotteita saa myös kotimaasta ja kotimaisilta ICT-taloilta. Pilvipalveluiden puristuksessa yrityksien omat IT-osastot ovat joutuneet miettimään ja perustelemaan toimintaansa yritysjohdolle uudelleen. Enää ei ole oleellista oman raudan omistaminen, vaan yritys kaipaa ketteryyttä ja kustannustehokkuutta tietojärjestelmiltään. Yritysjohto olettaa että uusien pilvipalvelutuotteiden tuotteiden käyttäminen ratkaisee heidän kustannuspaineensa ja tarpeensa. IT-osastot tuskailevat sitten yritysjohdon ja loppukäyttäjien tarpeiden kanssa, yrittäen täyttää molempien asettamat vaatimukset.

Pilvipalveluiden tuoma muutos aiheuttaa toki paineita ja stressiä IT-osastoille, itse näkisinkin asian kuitenkin uutena mahdollisuutena.  Yrityksien IT-osastojen tulisi olla jatkossa liiketoimintaa jatkuvasti kuunteleva yksikkö, joka aidosti tukee yrityksen liiketoimintaa. Tietojärjestelmien fyysisen hallinnan sijaan tulisi panostaa itse järjestelmien käyttämiseen, integrointiin, sisältöön sekä kehittämiseen kohti suuntaa joka auttaa liiketoimintaa tehostamaan niiden omaa sisäistä toimintaa ja mahdollistamaan uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Mitä väliä sillä on että tuleeko se tietojärjestelmä omista laitteista vaiko palveluna? Sisältö kaiken ratkaisee! On myös vapauttavaa IT-osastoille huomata että enää ei tarvitse päivystää 24/7 jotta fyysinen rauta pysyy toiminnassa.

Sanoisinkin että IT-osastot ovat tulevaisuudessa liiketoimintaosaamisen yksikköjä. Sellaisista IT-osaajista on jatkossa pulaa, jotka sekä hallitsevat tietotekniikan että ymmärtävät yrityksen liiketoiminnan ja aidosti pystyvät tukemaan sitä. Toisin sanoen nämä osaajat pystyvät ottamaan käyttöön uusimmat pilvipalvelut ja nitomaan ne yrityksen tarpeisiin turvallisesti ja tehokkaasti. Muistettava on kuitenkin, että myös niitä kotimaisia pilvipalveluiden konesaleja ylläpitämään tarvitaan edelleen osaajia, ei ehkä kuitenkaan samassa määrin kuin aikaisemmin…

Tuleekohan IT-osasto termistä yhtä vanhentunut käsite kuin ATK? Jatkossa puhuttaneen enemmän BI-osastosta, jossa BI tulee sanoista Business Intelligence, ei sanoista Business Infrastucture…

SYOtec on elänyt näiden muutosten keskellä jo 1980-luvulta alkaen.  Tavoitteenamme on aina ollut oppiminen, oli sitten kyse ATK:sta, IT:stä tai tulevaisuuden BI:stä. Tutustu uudistuviin koulutuksiimme ja lähde mukaan kehittämään osaamistasi vastaamaan tuleviin tarpeisiin!





Juha Tossavainen on IT-kouluttaja, konsultti
Suomen Yrittäjäopistolla








Juha Tossavainen,
ATK- / IT- / BI-kouluttaja ja konsultti
p. 040 779 6868
juha.tossavainen(at)syo.fi
www.syo.fi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti