torstai 14. helmikuuta 2013

FAKTA JA FIILIS – AVAIMET TOIMIVAAN YHTEISTYÖHÖN


TYLI: KIMPASTA SYNERGIAA, YHDESSÄ MUKAAN TARJOUSKILPAILUIHIN

Mikä on suurin este yritysten yhteistyölle niin tarjouskilpailuissa kuin muussakin toiminnassa? Pelot siitä, ettei kaikki menekään kuten Strömsössä! Tavallisin syy yhteistyön aloittamiseen on tarve saada kauppaa aikaiseksi – yksin ei pystytä takaamaan asiakkaalle tämän haluamaa tarjouskokonaisuutta. Yhteistyökuviot vaihtelevat suuresti, jotkut lyövät juridisesti hynttyyt yhteen osakeyhtiön nimissä, toiset perustavat löyhemmän yhteistyösopimuksen, toiset taas toimivat alihankintaverkostona tai sitten muuten vain satunnaisesti tekevät yhteistyötä.

Yhteistyön alussa puhkutaan intoa ja tavoite eli voiton maksimointi siintää osapuolien silmissä. Kumppanin valinta on kuitenkin hämmentävän usein fiilispohjaista: on tunne siitä, että synkkaa hyvin ja ajatukset kulkevat samaa rataa tai koetaan, että tutun kaverin kanssa on hyvä tehdä yhteistyötä. Alun kiireessä ei edes ehditä ja kehdata ehdottaa tarkempia pelisääntöjä yhteistoimintaan - saati yhteistoiminnan sopuisaan lopettamiseen. Kurjinta on, kun matkan varrella tulee tunne siitä, että toinen on mukana vapaamatkustajan roolissa. Näin voi käydä, kun ei ole etukäteen sovittu osapuolien vastuualueista. Voitot vielä ehkä jaetaan sopuisasti, mutta kun esimerkiksi työt viivästyvät ja tulee sanktioita, niin auta armias sitä riitaa maksumiehen määrittelemisestä! Nykyään pariskunnille suositellaan vahvasti avioehdon tekemistä ennen avioliiton satamaan purjehtimista. Alun huumassa ei tule mieleenkään se fakta, että nykyisistä liitoista joka toinen purkautuu ja nekin harvoin riidatta. Avioehdolla saadaan edes osa riidoista minimoitua. Sama koskee yrityskumppanuuksia – kannattaa tehdä sopimukset pelisäännöistä hyvissä ajoin. Sopimusten teko onnistuu vaikka yhteistyö olisikin jo aloitettu, mutta se voi olla hieman vaikeampaa kuin alussa. Kun asioista on sovittu ja tekemisistä hyvin viestitty, niin riitoja ei tule ja yhteistyö sujuu mukavasti kaupasta toiseen! Parhaimmillaan yritykset voivat tehdä hyvää, molempia taloudellisesti kannattavaa yhteistyötä vuosikymmenestä toiseen.

Tule 7.3.2013 kello 8:45 alkaen Wetterille seminaariin, jossa kerrotaan, miten saada yhteistyö toimimaan sopuisasti. Saat käytännön neuvoja monia verkostoja konsultoineelta Petri Sipilältä ja kantapään kokemusta keränneeltä yrittäjä Pasi Kivimäeltä.  Yhteistyössä kaikista tärkein asia on viestintä – siitä puhuu tunnettu ja arvostettu viestintäkonsultti Ritva Enäkoski. Hän kertoo, miten huonolla vuorovaikutuksella voi tyriä kaiken, mutta paremmalla viestinnällä kontata ojasta ylös kohti uutta ja parempaa yhteistyötä.

Päivä sopii kaikille pienyrittäjille, jotka tekevät tai vasta harkitsevat yhteistyötä toisen yrityksen kanssa mielessään kannattava liiketoiminta ja kilpailutusten voittaminen. Ennakkoilmoittautumiset maksuttomaan seminaariin 5.3. mennessä, tuija.varvas@syo.fi, puh. 050 590 6316. Seminaari kuuluu itsenäisenä osana seminaarisarjaan, josta ovat keväällä 2013 vielä tulossa taloutta ja markkinointia koskevat päivät. Seminaarisarja on rakennettu ESR-rahan ja Kehittämiskeskus Oy Hämeen tuen avulla.

Terveisin,
Leena Lemola





Leena Lemola on yritystoiminnan kouluttaja / konsultti, 
projektipäällikkö (TYLI) Suomen Yrittäjäopistolla







leena.lemola(at)syo.fi
p. 0108414062


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti