Asiakaskokemus koostuu asiakkaan ennakkotiedoista,
käsityksistä, palveluympäristöstä, asiakaspalvelusta ja itse tuotteesta.
Palveluprosessi alkaa tiedon etsimisestä ja päättyy parhaimmillaan
kanta-asiakkuuteen ja kokemuksen jakamiseen.
Asiakas arvioi kokemustaan kokonaisuutena, joka muodostuu pienistä
yksityiskohdista. Vaikka palvelukokemus kokonaisuutena
olisikin positiivinen, ei se tarkoita sitä, etteikö olisi kehitettävää tai
asioita ei voisi tehdä vielä paremmin tai asiakaslähtöisemmin.
Saavatko yritykset riittävästi todellista tietoa
asiakkaidensa kokemuksista? Tuotteistamisesta paljon kirjoittanut Jari
Parantainen kertoo, että paras palaute on myynti. Myynti kertookin suunnan. Usein
asiakaspalautetta pyydetään asiakastyytyväisyyskyselyillä. Asiakastyytyväisyyskyselyjä
on tarjolla kivijalkamyymälöissä ja niitä saa myös mm. sähköpostin välityksellä.
Kuinka moni avautuu kyselyihin yksityiskohdista tai palvelua käyttäessään
syntyneistä ajatuksista? Uskon, että kyselyt eivät riitä todisteeksi siitä,
miten asiakkaat palvelun kokevat. Ainakaan kyselyjen perusteella ei saada tietoa asiakkaiden
tulevista tarpeista ja odotuksista.
Uskon, että eri yritykset saavat liian vähän tietoa asiakkaidensa
todellisista kokemuksista. Esimerkiksi omassa työssäni ohjaan merkonomiopiskelijoita
ja keskustelen heidän kanssaan useita kertoja puhelimessa sekä sähköpostitse
opintojen edetessä. Dokumentoin myös opiskelijatarinoita markkinoinnin
käyttöön. Kun keskustelen opiskelijan kanssa hänen tarinastaan merkonomiksi,
opin joka kerta jotain uutta. Opin uutta siitä ympäristöstä ja niistä
tilanteista, missä palveluamme eli koulutusta käytetään. Ymmärrän paremmin niitä konkreettisia
hyötyjä, joita koulutuksesta on saatu ja miten uutta
osaamista on työelämässä hyödynnetty. Saan myös tietoa tulevaisuuden tarpeista
ja odotuksista. Pyydämme myös
merkonomiopiskelijoilta palautetta asiakastyytyväisyyskyselyllä. Asiakastyytyväisyyskyselyistä en kuitenkaan näitä tarinoita olisi voinut lukea.
Seuraavaksi haaste teille kaikille, jotka olette kiinnostuneita organisaation palvelukokemuksen kehittämiseen. Kuuntele ja pyydä palautetta asiakkailta tarinoiden muodossa sekä hyödynnä tietoa toiminnan kehittämiseen. Suosittelen asiakkaan
kanssa avoimeen keskusteluun heittäytymistä. Asiakaspalautelomakkeet eivät
pelkästään riitä, vaikka välttämättömiä nekin ovat.
Opiskelijatarinoitamme voit lukea täältä
Susanna Kulmala yritystoiminnan kouluttaja susanna.kulmala@syo.fi |
Kiitos Susanna
VastaaPoistaTotta !
Ystävällisesti Hannele