Amerikkalainen
shoppailu- ja alennuspäivä Black Friday eli Musta perjantai vaikuttaisi olevan
tulossa myös Suomeen. Black Friday on Yhdysvalloissa järjestetty
perinteisesti kiitospäivän jälkeen, eli näin marraskuun viimeisenä perjantaina.
Tuolloin kaupat ovat tarjonneet pidempien aukioloaikojen lisäksi asiakkailleen
tuntuvia alennustarjouksia.
Suomessa Luontoliitto
kehottaa tänään ”Älä osta mitään” –päivänä pohtimaan kulutuskäyttäytymistämme
ja sen vaikutuksia ympäristöön. Tämän vuoden päivän tavoitteena on hillitä
joulukrääsän hamstraamista.
Mustan perjantain
vietto on näkynyt pienesti jo Suomessa. Tänä aamuna on sähköpostiin tupsahdellut
useampia tarjouksia ”Black Friday” –otsikolla; kertoipa joku palvelimensakin
kaatuneen asiakasryntäyksen alla. Epäilen, että ÄOM-päivän tiimoilta tapahtumia
taitaa olla enemmänkin.
Yhdysvalloissa tämä
päivä on yksi vuoden vilkkaimmista ostospäivistä. Ihmiset ovat jonottaneet
kauppoihin pääsyä jo kukonlaulun aikaan ja kuluttavat hövelisti tämän
perjantain aikana kymmeniä miljardeja dollareita. Jenkkilässä Musta perjantai
on myös suosittua televisioviihdettä, sillä tv-kanavat lähettävät suoraa kuvaa
ostosparatiiseista, joissa ihmiset kilvan vyöryvät alennettujen tuotteiden –
krääsänkin – kimppuun. Pikainen kierros kaupungilla vakuutti kuitenkin, ettei
Mustan perjantain villitys ole vielä saanut vastaavaa jalansijaa Suomessa.
Televisiokamerat voidaan siis Suomessa pitää tänään suunnattuna muualle. Meillä
Musta perjantai näkyykin tänä vuonna lähinnä kansainvälisissä verkkokaupoissa.
Merkkaa ensi vuoden
marraskuun viimeinen perjantai mustalla kalenteriisi ja hyödynnä se
bisneksessäsi ensi vuonna. Teemana voisi suomalaisilla yrittäjillä olla
vaikkapa "Älä osta krääsää mustana perjantaina!"
Mustasta perjantaista kirjoitti,
Kati Mattila
kati.mattila(at)syo.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti