Vuosia jatkunut suunnitelmallinen ja
jatkuvasti aikaansa seuraava kehittäminen tuottaa tulosta ja tällä hetkellä
Suomen Yrittäjäopistolla on käytössä todella monipuolinen ja joustavasti eri
opiskelutapoja tukeva verkko-opetusvälineiden kokonaisuus.
Kokonaisuus rakentuu jo itsessään hyvin
monipuolisen Moodle –oppimisalustan ympärille, johon on liitetty useita
lisäosia pyrkien mahdollisimman saumattomaan ulkopuolistenkin palvelujen
hyödyntämiseen.
Verkko-oppimisympäristöä
on rakennettu päämäärätietoisesti vuodesta 2010 alkaen
Kehitystyön tuloksellisuuden suurimmat
avaintekijät ovat dynaaminen pitkäjänteisyys sekä itse työn vastuutus ja
roolitus. On siis seurattu tekniikan ja opetettavien aiheiden muutosta, mutta
kuitenkin pidetty mielessä selkeät tavoitteet ja itse asia eli uuden ympäristön
mahdollisuuksien valjastaminen pelkän
opetuksen verkkoon siirtämisen sijaan. Tämän toimintatavan on suurelta osin
mahdollistanut nimenomaan toimiva roolitus, jossa kouluttajia ja ylläpitoa ei
ole pyritty eriyttämään ja rajoittamaan toistensa toimintaa vaan heidät on
asetettu saman pöydän ääreen yhdessä löytämään uusia mahdollisuuksia. Lisäksi tekniikan
ja pedagogiikan rajapintaan on nimetty henkilö vastaamaan siitä, että yhteistyö
pysyy käynnissä.
Saumaton kehitystyö ja sen tulosten jatkuva
jalkauttaminen varsinaiseen toimintaan on sallinut nopean kehityksen ja reagoinnin
uusiin sekä esimerkiksi varinaisessa käytössä esiin tulevien ongelmien
kohdalla. Luonnollisesti myös kynnys uusien teknisten ratkaisujen testaamiseen
on saatu opettajien ja teknisen henkilökunnan läheisen yhteistyön ansiosta
erittäin matalaksi.
Mitä meillä on nyt ja mitä se mahdollistaa?
Suomen Yrittäjäopistossa on
verkko-oppimisympäristön avulla mahdollista opiskella usean alan perus- ja
ammattitutkintoja täysin verkossa, jäämättä paitsi reaaliaikaisesta ohjauksesta.
Samalla videotallenteet ja monipuoliset verkko-opetussovellukset sallivat
hyvinkin omaan aikatauluun sovitettavan opiskelutahdin.
Käytännössä tämä kaikki mahdollistuu edellä
mainitun Moodlen ja sen ympärille rakennetun verkko-opetuskokonaisuuden
avulla. Moodle itsessään on keskeinen paikka, johon
kaikki kurssiin tai tutkintoon liittyvä aineisto ja tehtävät on kerätty.
Moodlen omat työkalut mahdollistavat muun muassa moninaiset testit, joilla
opiskelija voi selvittää omaa taitotasoaan tai selventää onko jokin opiskeltu
asia ymmärretty oikein. Lisäksi perinteinen tehtävän palautus on mahdollista
suorittaa tekstin lisäksi tai sijasta audiovisuaalisesti.
Moodlen ympärille olemme liittäneet myös niin
kutsutun virtuaaliluokan, virtuaalikoneet sekä videopalvelun. Virtuaaliluokka
on etäopetukseen soveltuva tila, johon pääsee liittymään suoraan kurssin
työtilasta. Tässä ”luokassa” voidaan tehdä ryhmätöitä, pitää luentoa tai ohjata
opiskelijoita, se siis periaatteessa korvaa verkko-opetuksessa perinteisen
luokkatilan. Virtuaalikoneiden avulla pystymme tarjoamaan opiskelijalle
etäyhteyden avulla koneen, johon on tehtävien suorittamista varten asennettu
sellaisia ohjelmistoja, joita kotikoneilta ei välttämättä löydä. Tämän
ympäristön avulla esimerkiksi monimutkaisemmat palvelinympäristöjä,
kuvankäsittelyä tai taloushallinnonsovelluksia on mahdollista käyttää etänä.
Videopalvelu on ”opiston oma Youtube” täältä linkitetään Moodleen saataville
kurssiin liittyvät videomateriaalit, jotka ovat saatavilla automaattisesti
skaalattuna opiskelijan päätelaitteelle ja yhteydelle soveltuvaksi. Näiden
lisäksi käytössä on lukematon määrä erilaisia pieniä verkko-opetukseen
soveltuvia sovelluksia, joilla aiheesta riippuen pyritään parantamaan opetuksen
laatua. Näistä mainittavimpia ovat ohjaukseen soveltuvat Paddlet sekä
opetusmateriaalin jalostamiseen erityisesti sopiva ThingLink.
Tulevaisuus?
Mitä verkko-opetus mahdollistaa
Muutos ei lopu koskaan ja siksi on
luonnollista, että hyvin vauhdissa oleva kehitysprosessimme ei ole ainakaan
hidastumassa. Kehitämme jatkuvasti opetusympäristöämme sekä teknisestä
näkökulmasta että itse pedagogisilta ratkaisuiltaan. Pyrimme rakentamaan
varmempaa ja monimuotoisempaa ympäristöä ja jatkuvasti testaamaan uusia
välineitä sekä sovelluksia hetkeksikään unohtamatta itse opetettavia aiheita ja
niiden vaatimuksia. Seuraavat suuremman mittakaavan maalimme ovat laajempien
webinaarien ja verkkoluentojen sekä kansainvälisen koulutusviennin saralla.
Verkko-opetus ei missään nimessä voi vain
korvata perinteistä opetusta vaan hyvin suunniteltuna ja jalostettuna se voi
tarjota ajasta ja paikasta riippumattomuuden lisäksi hyvinkin paljon enemmän: laadukkaampaa
opetusmateriaalia, parempia oppimistuloksia ja enemmän lisäarvoa opiskelijalle,
työnantajille sekä koko yhteiskunnalle.
Lauri Kivelä
Järjestelmäasiantuntija, verkko-opetusalustat
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti