keskiviikko 12. joulukuuta 2012

Joulu on taas, joulu on taas…


…ja monelle yritykselle joulusesonki on yksi vuoden tärkeimmistä myyntisesongeista. Kaupan liitto arvioi marraskuussa joulukaupan arvon kasvavan jälleen, noin 2,5 prosenttia viime vuotisesta. Luku on hieman pienempi kuin vuoden 2011 joulusesongissa, jolloin joulukaupan myynti kasvoi noin 3,6 prosenttia. Joulusesonki käynnistyy perinteisesti loka-marraskuun vaihteessa, jolloin ensimmäiset jouluvalot ilmestyvät kauppojen hyllyille. Marraskuun puolivälissä alkaa myymälöissä näkyä joulumakeisten näyttäviä esillelaittoja. Kaikki huipentuu joulun avauksiin, jolloin voidaan sanoa joulumyynnin virallisesti alkaneen. Tämä jatkuu aina aattoaamuun saakka, joka on joillekin yrityksille joulusesongin paras myyntipäivä, kun vielä viimeisiä paketteja etsitään pukin konttiin. Sesonki on merkittävä koko kaupan alalle, jolloin osa yrityksistä tekee jopa merkittävän osan koko vuoden liikevaihdosta. Se näkyy ja tuntuu päivittäistavarakaupassa, kodinkone- ja viihde-elektroniikan alalla, sesonkituotteiden, lelujen, lahjakorttien ja korujen myynnissä. Yhtälailla perinteiset suosikit kuten kirjat ja tohvelit löytävät tiensä moneen pakettiin kasvattaen samalla reippaasti vähittäiskauppojen joulukuun myyntiä muiden kuukausien myyntiin verrattuna. Erityisesti niille kuluttajille, jotka eivät viihdy joulumyynnin aiheuttamassa tungoksessa perinteisissä myymälöissä, tarjoaa verkko oivan tavan hoitaa paketit helposti ja vaivattomasti pukinkonttiin. Viime vuonna suomalaiset tekivät ennätysmäärän jouluostoksia verkossa ja suunnan odotetaan jatkuvan.

Kaikki kuluttajat eivät kuitenkaan istu perinteisen joulumyynnin kohderyhmään. On kuluttajia, jotka suuntaavat etelän lämpöön pakoon joulun kiirettä ja stressiä sekä myös niitä, jotka suuntavat pohjoiseen varmistaakseen, että jouluna on lunta. Tämä tekee joulumyynnistä tärkeän myös matkailualan yrittäjille, jotka tarjoavat kuluttajille matkailuelämyksiä sekä tekemistä jouluksi. Myös joululahjojen ostosmatkat Euroopan pääkaupunkeihin ovat yleistyneet. Lisäksi perinteisten pakettien rinnalle on joulumarkkinoille saapunut usein hyväntekeväisyysjärjestöjen lanseeraamia eettisiä ja ekologisia vaihtoehtoja, joilla voi lahjoittaa lahjansaajalle hyvää mieltä. Tämä vastaa myös niiden kuluttajien tarpeisiin, jotka kritisoivat joulun liiallista kaupallisuutta sekä niiden, jotka miettivät mitä ostaa lahjaksi henkilölle, jolla on jo kaikkea.

Perinteisesti joulusesonki on hyvää aikaa myös suhdetoiminnan toteuttamiselle. Asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden muistaminen tai muistamiseen varattujen varojen lahjoittaminen sopivaan kohteeseen ja siitä tiedottaminen, on suhdetoimintaa ja imagomarkkinointia parhaimmillaan. Joulusesongilla on siis monta näkökulmaa. Tehdään joulumyyntiä sitten perinteisessä myymälässä tai verkossa, ja olivatpa kyseessä sitten tuotteet, palvelut tai suhdetoiminnan hoitaminen, tärkeintä on löytää omia asiakkaita parhaiten puhutteleva tapa hyödyntää joulusesonki.

Iloista joulun odotusta,
Maiju Tuomaala




Maiju Tuomaala on koulutuskoordinaattori
Suomen Yrittäjäopistolla






maiju.tuomaala(at)syo.fi
p.010 841 4075

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti