keskiviikko 7. marraskuuta 2018

Tulorekisteri tulee


Katujen varsilla nähtyä ilmoitusta mukaillen voisi kysyä, että oletko valmis? Olettaa kuitenkin sopii, että aika monet yritykset alkavat pääsääntöisesti olla valmiita tulorekisteriin, joka otetaan käyttöön vuoden 2019 alussa. Asian taustalla on uusi laki tulotietojärjestelmästä, joka astui voimaan vuoden 2018 alussa.

Tulorekisteri on yksi viime vuosien merkittävimmistä uudistuksista, joka koskee palkanmaksun rutiineja. Tulorekisteri on sähköinen tietokanta, joka kokoaa palkka-, eläke- ja etuustiedot yksilötasolla. Se ei muokkaa tietoja vaan pelkästään kokoaa ne yhteen ja välittää tarvitseville tahoille. Tulorekisterin tietoja voi hyödyntää myös palkansaaja itse.

Tähän saakka palkkojen ja palkkioiden maksaminen on velvoittanut työnantajan tekemään ilmoituksia mm. Verohallinnolle, Kelalle, työeläkelaitoksille ja työttömyysvakuutusrahastoon. Ensi vuoden alusta alkaen tulorekisteri välittää nuo tiedot. Vuoden 2020 alusta alkaen tietojen saajiksi tulee vielä iso joukko lisää eri tahoja ja parin vuoden sisällä tulorekisterin tietoja hyödyntääkin toistakymmentä eri julkista organisaatiota. Aiemmin jokaiselle organisaatiolle on tiedot välitetty säännöllisesti tai pyynnöstä. Jatkossa erilaisten ilmoitusten ja lomakkeiden määrä on siis huomattavasti pienempi.

Miten tulorekisteriin tiedot ilmoitetaan?
Ilmoittamistapoja on useita, mutta pääsääntö on kuitenkin se, että ilmoittaminen on sähköistä. Käytännössä tulorekisteriin tiedot siirtyvät seuraavilla vaihtoehdoilla:

- Tekninen rajapinta (yrityksen palkanlaskentaohjelma välittää tiedot)
- Sähköinen asiointipalvelu latauspalveluna tai verkkolomakkeena (Tulorekisteri.fi -sivulla)
- Paperilomakkeella

Unohda paperilomake heti. Tiedot paperilomakkeella voi ilmoittaa vain poikkeustapauksissa ja  suomalainen tavallinen työnantajayritys ei ole sellainen poikkeus. Tekninen rajapinta tarkoittaa käytännössä sitä, että palkkaohjelma siirtää tiedot tulorekisteriin automaattisesti. Varmista ohjelmistosi toimittajalta, että yrityksesi käyttämä palkkaohjelma kommunikoi tulorekisterin kanssa. Verohallinto on jo ilmoittanut, että sen suosikki tietojen välittämiseen on tekninen rajapinta.

Ilmoittaa voi myös sähköisellä asiointipalvelulla Tulorekisteri.fi -sivun kautta. Latauspalvelussa palkka-aineisto muodostetaan ensin omasta palkanlaskennan järjestelmästä, mistä se ladataan tulorekisteriin.  Jos palkkoja maksaa ihan Excel-laskelmia laatimalla, niin yrityksen kannattaa hankkia itselleen tunnukset järjestelmään ja ilmoittaa tiedot verkkolomakkeella. Tähän saakka tunnistautuminen on hoitunut Katso-tunnuksilla, mutta vuoden vaihteen jälkeen tunnistautuminen hoidetaan Suomi.fi -sivuston kautta.


Ihan itsestään tulorekisteri ei siis tietoja saa. Huomioi tämä asia, jos yrityksesi on hoitanut palkanmaksun ihan omia lomakkeita käyttäen. Jos olet ensi vuonna työnantajana vasta aloittamassa palkanmaksua, niin ehdit vielä hyvin opiskella tämän asian.




Yrittäjäopiston verkkokaupasta löydät tammikuusta 2019 alkaen esimerkiksi kurssin nimeltä Palkanlaskennan ilmoitusten ja tilitysten perusteet, jossa käsitellään myös tulorekisteriä. Katso verkkokaupan tarjonta taloushallinnon koulutusten osalta täältä


Jarkko Björkbacka
yritystoiminnan kouluttaja
jarkko.bjorkbacka(a)syo.fi




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti