keskiviikko 2. toukokuuta 2018

Yrittäjille iloa, ideoita ja inspiraatiota verkosta


Ideageneraattori -verkkokauppani sai alkunsa, kun ihmettelin, miksi paikalliset käsityö- ja lahjatuotteet ovat niin usein vaikeasti löydettävissä. Tuotteet ja niiden tekijät löytyivät usein vain uutteralla kaivamisella Facebookista, nettisivuilta ja viidakkorumpua kuunnellen. Sitten oli vielä se itse ostaminen. Kaikilla tuotteilla ei ollut selkeitä hintoja, sisältöjä, kuvauksia tai toimitusaikojakaan. Halua kaupantekoon kuitenkin löytyi. Lähtökohta pienyritysten ja paikallistuotteiden verkkokaupalle ei ollut siis kovin otollinen. Ajatus ei kuitenkaan jättänyt rauhaan vaan herätti minut keväisenä yönä 2015.  Kristallin kirkas ajatus oli siitä, että verkkokauppa on toteutettava.
Työruuhka oli hirmuinen, eikä aikaa olisi pitänyt olla minuuttiakaan mihinkään uuteen ja ylimääräiseen. Kuitenkin löysin itseni verkkokauppakurssilta. Seuraavaksi olinkin jo mainostoimistossa. Siinä vaiheessa kierrokset laskivat ja oli pakko keskittyä ja kirkastaa itsellekin, mitä olen tekemässä ja kertoa se mahdollisimman selkeästi. Onnekseni mainostoimisto puristi minusta ulos päätöksen myös siitä, kenelle tätä tehdään ja millä sanoilla asia kiteytetään. Siinä puserruksessa syntyi ”hyvällä maulla pohjalaista” ja ”pohjalainen lahjapuoti verkossa”, jotka ohjasivat vasemmalla kädellä hoitunutta verkkokauppaa seuraavat pari vuotta.
Ensimmäinen verkkokauppatilaus oli ilon aihe, samoin ensimmäinen myyntipäivillä ostoksen tehnyt asiakas ja ensimmäinen valmistajalta tullut pyyntö ottaa tuotteita jälleenmyyntiin. Silti muut työt veivät mennessään ja verkkokaupan kehittäminen ja markkinointi on tapahtunut sivutyönä hitaasti. Hitaasti on lisääntynyt myös verkkokaupan ja some-kanavien osaaminen, osin yrityksen ja erehdyksen kautta. Onneksi sain kuitenkin alussa hieman oppia aiheeseen ja mahtavat ammattilaiset tuekseni toteutukseen. Niillä eväillä pääsin matkaan ja olen pysynyt suurin piirtein valitsemallani reitillä. Alkumatkan valinnat kiteytyivät pohjalaisuuteen. Jatkossa tietä viitoittaa kiteytys iloa, ideaa & inspiraatiota, jonka tavoitteena on uudet laajemmat asiakassegmentit sekä laajempi tuotevalikoima. Edelleen uskollinen ollaan paikallisuudelle ja pienille tuottajille. 
Välillä olen epäillyt, että somettaminen on kuin tuuleen huutamista. Kukaan ei kuule – ainakaan oikein. Olen kuitenkin todennut, että usein Facebookissa ja Instagramissa aktivoituminen tuo hetken viiveellä enemmän liikennettä nettisivuille ja kasvanut liikenne puolestaan tuo usein myös uusia tilauksia. Ei kannata lannistua, vaikka heti ei tapahtuisi mitään. Ole kuitenkin aktiivinen ja valmis reagoimaan nopeasti, sillä verkko-ostaja on kärsimätön ja haluaa ostoksensa nopeasti, helposti ja luotettavasti.

Haluaisitko kehittyä digimarkkinoijana ja samalla kehittää yritystäsi ? Lähde mukaan yrittäjän ammattitutkinto -valmennukseen Vaasassa, joka starttaa kesäkuussa, ja ota digimarkkinoijan taidot haltuun.  https://www.syo.fi/aikuiskoulutus/yrittajyys/toimiva-yrittaja/kehittamisohjelma-yat-toimiva

Johanna Liinamaa
yritystoiminnan kouluttaja ja yrittäjä
johanna.liinamaa@syo.fi


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti