torstai 30. marraskuuta 2017

Yrittäjän ja tilitoimiston yhteistyö

Perinteinen toimintatapa yrittäjän ja tilitoimiston yhteistyöstä on alkanut murentua. ”Vanhan” tavan mukaan yrittäjä tuo kuukauden päätyttyä kaikki mahdolliset tositteet ”kenkälaatikossa” (käteiskuitit, ostolaskut ja myyntilaskut sekä palkanmaksuun tarvittavat tiedot) tilitoimistoon ja jää odottamaan, että tilitoimisto ilmoittaa aikanaan arvonlisäveron määrän ja hoitaa työntekijämaksut. Päättyneen kuukauden tietoja voi pahimmillaan joutua odottamaan toista kuukautta. Tämä malli ei ole tehokkain tapa hoitaa talousasioita eikä se ole enää tätä päivää. Vanhakin tapa toimii, mutta aika on ajamassa perinteisestä mallista ohi.

Mitä yrittäjä saa ja mitä voi vaatia tilitoimistolta
Yhteistyössä on voimaa myös tilitoimiston kanssa tehdyssä työssä. Sähköiset taloushallinnon ohjelmat antavat loistavan perustan siihen, mitä tilitoimistolta voi vaatia tai paremminkin yhdessä sopia. Sähköinen taloushallinto antaa ensinnäkin ajantasaista tietoa oikein käytettynä eli tiedät joka päivä yrityksen tulos- ja taloustilanteen.

Sähköisyys automatisoi toimintoja ja tilitoimistolle jää enemmän aikaan muuhun. Tilitoimistolta voi vaatia aiempaa enemmän konsultointia talouden seurantaan, miltä taloudellinen tilanne näyttää. Samalla tavoin tilitoimisto ehtii antaa panosta tulevaisuuden suunnitteluun mm. budjetointiin. Kahdenkeskiset palaverit oman kirjanpitäjän kanssa pitää sopia etukäteen. Täytyy suunnitella kuukausirytmi ja sopia tapaamispäivät etukäteen. Sovituista päivistä pitää myös pitää kiinni, sillä talouden seurannan ja ohjeistuksen on oltava prioriteetissa korkealla. Yrittäjän täytyy kuitenkin muistaa, että mikäli palvelua laajennetaan konsultoivaan palveluun, on siitä oltava valmis myös maksamaan.  Sähköisyys on tätä päivää ja antaa mahdollisuuden ajantasaisen tuloksen seurantaan.


Timo Maunula
yritystoiminnan kouluttaja
timo.maunula@syo.fi


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti