keskiviikko 16. elokuuta 2017

Anna hyvän kiertää ja kehu!


Nyt kerron aiheesta, joka ei ole tämän hetken top10-aihe johtamisen sakeassa trendiviidakossa. Varsinkin, kun siitä on puhuttu iät ja ajat ja kaikkihan sen tietysti osaavat. Nimittäin palautteen antamisesta ja erityisesti positiivisen palautteen antamisesta! Päätin kuitenkin kirjoittaa siitä, sillä johtamisen valmennuksissa aihe kirvoittaa jatkuvasti vilkkaita keskusteluja ja nostattaa kaikilta yleensä jonkinlaisen mielipiteen ja varsin vahvan sellaisen. Tästä voi päätellä, että perusasioilla on edelleen vankkumaton jalansija johtamisen areenalla.

Milloin palautetta?

No milloin sitä positiivista palautetta sitten pitäisi antaa? Ainakin silloin, kun joku onnistuu hyvin työssään tai muulla tavoin. Pienikin kehu esimieheltä saa olon tuntumaan mukavalta pitkänkin aikaa. Eli reilusti positiivista, jos aihetta on!

Palautetta esimiehellekin?

Yleensä palautteen antamisesta puhuttaessa mieleen tulee kuva esimiehestä antamassa palautetta alaiselleen. Käännetään kelkkaa hieman eri näkövinkkeliin. Palautetta voi työyhteisössä antaa myös esimiehelle. Kuinka usein sinä olet antanut hyvää palautetta omalle esimiehellesi? Esimiehestäkin hyvän palautteen saaminen tuntuu yhtä hulppealta. Entä oletko muistanut antaa palautetta työkaverillesi tai vaikkapa yhteistyökumppanillesi?

Iloa palautteen antajallekin

Selvää siis on, että jos saa mukavaa palautetta, saa iloa sisälleen ja se näkyy ja tuntuu myös työyhteisössä sekä asiakkaiden ja muiden yhteistyökumppaneiden suuntaan. Ja jokainen tietää sanomattakin näiden pitkäaikaiset vaikutukset. Mutta vaikutus on ainakin yhtä hyvä käänteisesti eli jos annat hyvää palautetta, saat iloa myös itsellesi! Eli mikäs sen parempaa, saat hyvän mielen toiselle ja vielä itsellesikin! Ja ihan ilmaiseksi.

Työyhteisön johtaminen kaikkien vastuulla

Homma on siis varsin yksinkertainen – positiivinen palaute ruokkii positiivisuutta. Kun on saanut kauniita sanoja vaikkapa esimieheltä tai työkaverilta, pistää tämä kummasti yrittämään parastaan. Liian vähän tätä hyödynnetään, sillä hyvän palautteen saaja ja antaja saavat tästä valtavasti energiaa ja voimaantumista. Johtaminen ei ole vain esimiehen tehtävä tai yhden ihmisen harteilla. Jokainen voi johtaa työyhteisöä ja työhyvinvointia omalla panoksellaan.

Pistäpä siis hyvä kiertämään ja anna positiivista palautetta! Aloita tänään.

Taina Ruotsalainen
yritystoiminnan kouluttaja
taina.ruotsalainen@syo.fi


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti