perjantai 10. kesäkuuta 2016

Someilua digilaarissa

Silmät ovat auenneet ja kaikenlaisia ideoita muhii päässä, kertoo konekaupan- ja tuotannon alalla yrittäjänä toimiva Maisa Pirttinen, kun takana on Suomen Yrittäjäopiston luotsaaman digilaari -hankkeen sosiaalisen median koulutusjakso. Mahdollisuuksia sosiaalisen median hyödyntämiseen on valtavasti, toisaalta helpottavaa on, että kaikessa ei tarvitse olla mukana, eikä kannata liittyä siksi, että kaikki muutkin ovat liittyneet. Täytyy löytää ne kanavat, jotka palvelevat parhaiten juuri omaa yritystoimintaa, tuumaa Pirttinen.


Yrittäjät ja opiskelijat yhteistyössä


Maisa Pirttinen on digilaari -hankkeeseen osallistunut paikallinen yrittäjä,  joka lähti mukaan käytännönläheiseen koulutukseen hakemaan pohjaosaamista ja eväitä sosiaalisen median hyödyntämiseen liiketoiminnassa. Yrittäjäporukan lisäksi hankkeen toisena kohderyhmänä olivat Kauhavan ja Härmän lukioiden yrittäjyyskasvatuskurssin opiskelijat, jotka ideoivat yrittäjille muun muassa ehdotuksia facebook-päivityksistä tai opastivat instagramin ja snapchatin käytössä.


Sosiaalisen median kanavat tutuiksi

Hankkeessa mukana ollut leipomoyrittäjä Mari Lahdensuo kertoo oppineensa paljon myös sisällön tuottamisesta sosiaalisen median kanaviin.  Tuoreimpana kokemuksena on yrityksen facebook-sivuille ladattu videoklippi, jota oli katsottu 700 kertaa

Koulutuksen sisältö jakaantui kahdeksaan sosiaalisen median kanavia ja työkaluja käsittelevään webinaariin ja asiantuntijaklinikkaan, jotka järjestettiin vuorokuukausin. Nauhoitetut webinaarit saivat kiitosta yrittäjiltä, koska ne mahdollistivat aiheeseen tutustumisen yrittäjälle itselleen parhaiten sopivana ajankohtana.  Klinikat puolestaan loivat puitteet ajatusten vaihtamiselle ja verkostoitumiselle toisten yrittäjien ja lukiolaisten kanssa. 
Lukiolaisten mukana oleminen hankkeessa sai ehdottoman hyväksynnän yrittäjiltä, jotka näkevät nuorissa tulevaisuuden yrittäjät.   Palautteen perusteella sosiaalinen media tuli ilmiönä tutummaksi yrittäjille, ja he ovat rohkaistuneet konkreettisesti käyttämään ja hyödyntämään eri kanavia.  


Digiterveisin


Henna Leppinen

hankekoordinaattori

 

Digilaari –hanke toteuttaa Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmaa 2014-2020. Hankkeen rahoittaa Leader Aisapari. Asiantuntijoina hankkeessa Suomen Yrittäjäopisto ja Aava & Bang Oy.

 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti