sunnuntai 15. helmikuuta 2015

erOtu. eROTu. EROTU

Erotu lupauksella. Erotu takuulla. Erotu tuotteella. Erotu hinnalla. Erotu nimellä.

Siinä karkeasti yksinkertaistettuna viesti, jonka Jari Parantainen kuulijoilleen helmikuisena torstaina Härmässä halusi välittää.

Jari Parantainen sekä Susanna Kulmala Yrittäjäopistosta.



Kuka haluaa kilpailla bulkki-kategoriassa alennusmyyntien suuruudella, kun huippukategoriassa myydään katteella ilman alennuksia? Matka hyvästä huipulle ei välttämättä vaadi suuria investointeja, sillä erottuminen asiakkaan silmissä saattaa olla hyvinkin pienestä kiinni. Joskus riittää, että vastaa tarjouspyyntöön. Tai tietää tarkan hintansa. Taikka pysyy osoittamaan asiakkaalle tuotteensa tai palvelunsa hyödyt.

Tuotteistamista voi vallan mainiosti toteuttaa itsekin vaikkapa Parantaisen opeilla. Pk-yritysten etu Parantaisen mukaan on se, että pienen on helpompi irrotella ja herättää erilaisella viestillään asiakkaan huomio. Isot toimijat ovat usein kankeampia ja perinteestä poikkeavan viestin hyväksymiseen kuluu organisaatiokerroksissa liikaa aikaa ja pahimmillaan se kielletään liian provosoivana.

Tuotteistamisen tarkoitus on tehdä ostopäätös asiakkaalle helpoksi ja riskittömäksi. Nyrkkisääntöinä se, että paketti on suunniteltu. Siis tuotteistettu siten, että firmassa tiedetään mikä on lupaus, miten se lunastetaan ja miten paikataan, jos kaikki ei menekään kuin Strömsössä.

Mieti mikä on sinun asiakaslupauksesi? Siis sellainen, jonka takana seisot. Takuulla kiroilematon putkimies? Sovittuun aikaan saapuva sähkömies? Virheetön verhoilija?

Määrittele se itsellesi ja kerro asiakkaillesi!

Tuotteistamista takarivissä pohdiskeli,
projektipäällikkö Vuorenmaa

tapio.vuorenmaa(at)syo.fi



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti