torstai 14. maaliskuuta 2013

Onko verkkokauppa yrityksen kasvun avain?

Verkkokaupan asiakkaiden määrä kasvaa edelleen nopeasti. Viime vuoden aikana jo kaksi kolmasosaa suomalaisista osti jotain verkosta. Suurin ikäryhmä edelleen 25—34-vuotiaat, mutta asiakaskunnan laajuudesta kertoo se, että kaikista alle 45-vuotiaista yli neljä viidestä osti jotain verkosta vuoden aikana. Vaikka suosituimmat tuotteet ovat edelleen pääsylippujen ohella matkustukseen ja majoitukseen liittyviä palveluita, on huomattavaa että tietyissä asiakasryhmissä esimerkiksi vaatteiden osuuden kasvu on kiihtynyt. Kasvu on siis kiistämätöntä ja verkkokaupan osuus pienenkin yrittäjän toiminnassa on oleellinen.
Samalla kun asiakaskunta ja ostovoima kasvaa verkkomarkkinoilla, on jokaisen yrittäjän hyvä pohtia omalta kannaltaan sen tarjoamia mahdollisuuksia. Tarjolla on kivijalkakauppaan verrattuna äärettömästi laajempi mahdollisuus tavoittaa ja palvella asiakkaita. Mahdollisuudet saattavat tuotteista ja toimialasta riippuen ulottua ulkomaita myöden. Verkkokaupan tarjoamat kasvun edellytykset oikein käytettynä voivat johtaa yrityksen kasvua hyvinkin pitkälle, juuri tämän takia kaikki tulee suunnitella ja käydä läpi alusta asti hyvin yksityiskohtia myöden. Verkkokauppaan laajentamisen mahdollisuutta ei kannata hukata huonolla valmistautumisella.
Kotimaisen verkkokaupan kasvua rajoittavat tällä hetkellä lähinnä kauppiaiden puutteelliset valmiudet ja tahto siirtyä verkkoon. Molempien takaa löytyy vielä paljon ennakkoluuloja verkkokauppaan ryhtymisen vaikeuksista ja hyödyistä. Totuus kuitenkin lienee tässäkin tapauksessa se, että käynnissä olevassa kaupankäynnin murroksessa häviäjiä ovat ne, jotka eivät tunnusta uuden välineen merkitystä. Voittajia puolestaan ovat ne yritykset, jotka ymmärtävät tarpeen kehittää toimintamallejaan sitä mukaa kun asiakkaiden käyttäytyminen muuttuu.

Menesty verkossa -seminaari
Suomen Yrittäjäopisto järjestää 12.4.2013 yhdessä Fennian, Nordean ja Kuntopiste.com:in kanssa Seinäjoella verkkokauppaan liittyvän seminaarin, jossa verkkokaupan perustamisesta kiinnostuneille yrittäjille ja yritysten avainhenkilöille tarjoillaan tuhti tietopaketti perustamistoimista aina verkkokaupan markkinointiin, vastuukysymyksiin ja rahaliikenteen hoitamiseen saakka.
Lue lisää tilaisuudesta, ilmoittaudu mukaan ja tule keskustelemaan asiasta kanssani paikanpäälle: 



Lauri Kivelä,
järjestelmäasiantuntija, verkko-opetusalustat

p. 0108414002
lauri.kivela(at)syo.fi


Lähteet:
Taloussanomat:
http://www.taloussanomat.fi/kauppa/2012/04/10/nain-valtat-tyrimasta-verkkokaupassa/201226885/12
Tilastokeskus: Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö 2012: http://www.stat.fi/til/sutivi/2012/sutivi_2012_2012-11-07_kat_002_fi.html

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti