torstai 25. lokakuuta 2012

ELÄKÖÖN MYYNTI!


Ei liene kovin montaa ammattia, jossa punnitaan ihmistä niin paljon kuin myynnissä. Henkilökohtaista myyntityötä tekevä punnertaa joka päivä asiakkaiden vastaväitteiden, tottumusten ja ennakkoluulojen kanssa. Samalla hän oppii ihmisistä ja itsestään kaikenlaista. Myyntihenkilöllä on varaa noudattaa ihmisyyden mittaria: ”Todellinen ihmisyyden mittari on se, miten kohtelemme sitä ihmistä, josta ei voi hyötyä yhtään mitään.” Ja käänteisesti: myyntimies ja –nainen näkee, miten erilaiset ihmiset kohtelevat heitä eri tilanteissa.  Myyntityö on monia taitoja vaativa laji, jossa kokonaisuus ratkaisee. Ratkaisuja ja erityistä tuoteosaamista vaativissa lajeissa elämänkokemus sekä vuorovaikutustaidot ovat eduksi, suoraviivaisemmassa myyntityössä erityisesti kyky innostaa toista ihmistä ratkaisee. Hyvällä myyjällä täytyy olla nöyryyttä ymmärtää, että opittavaa on aina vielä paljon. Lisäksi kunnioitus asiakasta, sidosryhmiä sekä omaa organisaatiota ja itseä kohtaan täytyy löytyä.

Pitkän linjan myynnin ammattilainen Pauli Vuorio kuvaa myyntityötä seuraavasti: ”Useimmat ihmiset pelkäävät torjutuksi tulemista, jota myyntityössä joutuu jatkuvasti kohtaamaan. Sen sijaan, että he myöntäisivät pelkonsa, he käyttävät kiertoilmaisuja siitä, kuinka eivät ole myyjätyyppiä tai kuinka heillä on myyntityöhön sopimaton koulutus. Monet, jotka pelkäävät myydä, eivät halua myöntää sitä.”

Talouslehdistä ja mielipidekirjoituksista on saanut lukea jo monen johtajan mielipiteen siitä, että emme suinkaan elä viennistä vaan myynnistä. Totta, eihän mitään vientiä ole ilman myyntiä.  Periaatteessa koko hyvinvointimme syntyy myynnistä. Jopa sellaisia ihmisiä myynti koskettaa, jotka eivät heti miellä olevansa myynnin kanssa missään tekemisissä - hitsari saa tehdä työtään, koska urakka on myyty. Jos sana ”huippumyyjä” ärsyttää, on syytä perehtyä siihen tarkemmin: huippumyyjä työllistää myynnillään yleensä noin 20–100 työntekijää organisaatiossaan ja verkostoissaan, useat työt alkavatkin myyjän tuloksista. Lomautukset, työpaikkojen vähennykset ja ylipäätään huonot uutiset johtuvat usein siitä, ettei myyntiä ole tarpeeksi. Hyvät asiat taas siitä, että myynti toimii.

Myynti on sanana yksinkertainen, mutta useimmiten se pitää sisällään paljon erilaisia asioita ja tunteita. Prosessina se voi sisältää runsaasti iloa, tuskaa, sovittelua, hermojen hallintaa, pettymyksiä, periksiantamattomuutta ja matematiikkaa.

Yrittäjävalmennuksissamme yksi tärkeimmistä tehtävistämme onkin asiakasyritystemme auttaminen menestymään myynnissään.

Myyntiterveisin,

Tiina





Tiina Rintamäki on yritystoiminnan
kouluttaja ja konsultti Suomen
Yrittäjäopistolla.

tiina.rintamaki(at)syo.fi
p. 010 841 4024            

Tutustu sivuihimme                                                  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti