7-vuotias Ville
matkusti perheensä kanssa kesälomalla viikoksi Välimeren rannalle, kävi
Helsingissä Korkeasaaressa ja Linnanmäellä. Lisäksi hän vietti pari viikkoa
mummolassa Seinäjoen Ylistarossa. Kun Ville syksyllä aloitti koulun ja häneltä
kysyttiin, mikä oli kesälomassa parasta vastaus oli: Wanhan Markin kukko!
Kyseessä ei ollut ruoka vaan Ville oli kesällä vieraillut mumman kanssa
Ylistaron Wanhan Markin eläinten vanhainkodilla. Tarinan opetus ei ole se, että
massaturistikohteet olisivat turhia tai huonoja, vaan se että tavanomaisesta
poikkeavat tarinat jäävät parhaiten mieleen.
Tarinat ovat osa matkailutuotetta. Parhaat tarinat
koskettavat, vaikuttavat moneen eri aistiin eikä niitä ole tehty liian vaikeiksi
tai monimutkaisiksi. On tärkeää että asiakas saa kokea olevansa itse osa
tarinaa. Tuorein esimerkki tästä on Särkännimen kesän uutuus AngryBirds Land.
Tässä tuttu tarina on tuotu uuteen paikkaan ja muutettu toiminnaksi joka kattaa
sekä fyysisen että myös virtuaalisen ulottuvuuden. Asian voi ajatella myös niin,
että jo olemassa oleva tarina nostetaan ja tuotteistetaan matkailun käyttöön.
Näin on tehty edellistä esimerkkiä pienemmässä mittakaavassa mm. monessa
kylämatkailukohteessa.
Peräseinäjoen kylämatkailutoimijat palkittiin juuri
Etelä-Pohjanmaan Matkailupalkinnolla. Kylä on sitkeästi vuosien ajan rakentanut
omaa tarinaansa. Mukana ovat olleet alueen yritykset, yhdistykset ja julkinen
sektori. Helposti tällaista tarinaa ei saada aikaiseksi. Se vaatii selkeää
suunnitelmallisuutta, yhteistyöhalua ja osaamista. Se vaatii myös sitoutumista
yhteistyöhön. Peräseinäjoen Kylämatkailun kehittämistyön pohjana on ollut
kylämatkailuvastaavan laatima liiketoimintasuunnitelma. Tämä suunnitelma
laadittiin osana Yritysjohtamisen erikoisammattitutkintoa
Suomen Yrittäjäopistolla. Keskeistä tässä pohjatyössä mielestäni on se, että
toiminnalle on asetettu visio ja siihen on sitouduttu. Kun tiedetään mihin halutaan
mennä, on matkaa helpompi käsikirjoittaa.
Suomi on täynnä upeita matkailutarinoita. Itse aion tänä
kesänä osallistua oman maakuntani matkailutarinoihin. Aion viettää päivän
PowerParkissa, tehdä parin päivän pyöräilyreissun lakeuksilla, osallistua
kulttuuriristeilylle Seinäjoella - Lentäjien Juhannukseen on nyt viimeistään
osallistuttava! Koska rahat ja aika eivät ole menneet matkustamiseen, jää vielä
resursseja tehdä extempore-päivämatkoja esim. maakunnan kesäteattereihin ja
muihin kohteisiin tai vaikka rullaluisteluun Peräseinäjoen maalaismaisemissa.
Matkailuyritykset ovat talven aikana kehittäneet paljon
uutta, nyt on meidän matkailijoiden aika poimia näitä hedelmiä. Millaisen
matkailutarinan osana Sinä haluat tänä kesänä olla?
Aurinkoista matkailukesää!
Suski Kulmala
Susanna Kulmala on tutkintokoordinaattori
Suomen Yrittäjäopistolla
susanna.kulmala(at)syo.fi
p. 010 841 4033
Tutustu sivuihimme
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti